Narcos – “The Sword of Simón Bolívar” – Serie recensie

Recensie Narcos The Sword of Simon Bolivar

Na de openingsaflevering Descencos waren m’n verwachtingen van deze serie hoog gespannen. Regisseur José Padilha, die ook verantwoordelijk is voor de rauwe Tropa de Elite films (die overigens ook de moeite waard zijn), is geen onbekende met het in beeld brengen van de donkere kant van de maatschappij. En die donkere kant komt in deze tweede aflevering al meer naar boven. Deze recap/recensie bevat spoilers.

Recensie Narcos The Sword of Bolivar

Na de setup van de wereld in de eerste aflevering duikt deze tweede aflevering meteen in het diepe. Terwijl DEA-agent Steve Murphy onderweg is naar Columbia, zien we hoe Escobar inmiddels zo veel cocaïne produceert dat hij 5 miljard dollar per jaar verdient. Die bedragen zijn zo groot dat hij het nog maar moeilijk wit te wassen is. Zo heeft hij bijvoorbeeld een taxi bedrijf met drie voertuigen die miljoenen in een week maakt en uiteindelijk besluit hij maar geld te gaan begraven. Alhoewel hij niet wil dat hij op de Forbes lijst terecht komt gebeurt dit toch, samen met een aantal zakenpartners. Het is de reden voor de militante beweging M-19, die het zwaard van de oprichter van Venezuela uit de titel gestolen heeft, om te besluiten één van de vrouwen van de Ochoa’s te ontvoeren.

Die actie heeft grote gevolgen, want het is de aanleiding van het vormen van het Medellín kartel onder de naam “Death to Kidnappers”, waarbij de grote dealers besluiten zich te organiseren. Pablo Escobar neemt daarbij de leiding en belooft de ontvoerders te vinden, te vermoorden en de gekidnapte vrouw terug te brengen. Hij houdt zich aan die belofte en de M-19 leden worden gevonden en vermoord. Daarna maakt hij trots foto’s van de diverse lichamen, hangend aan een boom zodat hij deze richting de krant kan sturen om te laten zien dat hij voor niemand bang is.

Bespreking Narcos The sword of simon bolivar

Wat opvalt bij deze aflevering is de hoeveelheid seks. Terwijl dit in de eerste aflevering niet voorkomt staat “The Sword of Simón Bolívar” bol van. Seks wordt gebruikt als middel om informatie te verkrijgen. Verslaggeefster Valeria Velez weet Pablo in bed te krijgen en zorgt er daardoor voor dat ze weet wat er speelt.

Ook vanuit justitie wordt hetzelfde middel ingezet. Steve Murphy’s partner Javier Peña ziet regelmatig een prostituee, Helena, die ook contacten in Medellín heeft. Ze wil graag een visum hebben voor Amerika en wanneer ze vertelt dat grote groepen prostituees richting die stad gaan is het Peña duidelijk dat er iets belangrijks op het punt staat te gebeuren. Het is de vergadering van alle grote drugsbazen. Wanneer Helena na de meeting echter informatie probeert te vergaren over de vergadering doet ze dit bij José Gacha (Luis Guzmán), die al eerder in de aflevering liet zien niemand te vertrouwen wanneer hij z’n hond doodschiet. Bij haar eerste vraag over de vergadering weet hij al wat er gaande is. Helena wordt daarop op schokkende wijze door meerdere mannen verkracht, terwijl Peña haar probeert te zoeken (waarbij Murphy niet mee mag).

Murphy komt er al vanaf z’n aankomst in Columbia achter dat hij niet langer in Amerika is, z’n paspoort wordt meteen doorgestuurd, de buurt waarin hij woont is niet veilig en na z’n bezoek aan Medellín komt hij er achter dat er is ingebroken in z’n huis en z’n kat is opgehangen (het tweede dier in deze aflevering die vermoord is).

Review Narcos The Sword of Simon Bolivar

De symboliek van het zwaard knoopt het begin en het einde van de aflevering aan elkaar. Het zwaard is een belangrijk symbool voor het ontstaan van het land, maar wanneer Escobar het uiteindelijk in handen krijgt ziet hij het als een symbool waarmee hij het land wil gaan beschermen. Hij heeft daarvoor de middelen en deelt zelfs zijn geld als een soort Robin Hood uit aan de armen. Het zijn z’n eerste stappen in het publieke domein.
Deze aflevering maakt daarnaast duidelijk (zover dat al niet zo was) dat Gacha een totaal gestoorde man is, een psychopaat die je het liefst niet wilt kennen en elke scene waarin hij speelt bereid je je al voor op het ergste. Er zijn diverse momenten die dit een schokkende aflevering maken, de initiële “glamour” uit het eerste deel maakt plaats voor een donkerder gevoel, waardoor je wilt blijven kijken om te zien hoe het zich verder ontwikkeld, ook al is de geschiedenis natuurlijk bekend.

Wat vind jij van de tweede aflevering van Narcos – The Sword of Simón Bolívar?