The Unbelievers (2013) – Recensie

Recensie The Unbelievers

De wereldreligies hebben door de eeuwen heen een grote impact gehad op de wereld. Er zijn oorlogen om gevoerd en nog steeds wordt er op basis van geloof verschil gemaakt tussen bevolkingsgroepen. Zelf zie ik religie als iets wat een leidraad kan zijn om je leven op een goede manier door te komen, ook al geloof zelf nergens in. De twee mannen die in deze documentaire gevolgd worden, wetenschappers Richard Dawkins en Lawrence Krauss, willen met behulp van wetenschap duidelijk maken dat er geen God is en gaan daarbij regelmatig de strijd aan met mensen die gelovig zijn.

Recensie The Unbelievers

De film voelt aan als een soort concerttour, waarbij de twee mannen op podia over de hele wereld zitten om te discussieren over geloof en wetenschap. De twee hebben goede argumenten en kunnen erg boeiend vertellen, maar toch werkt The Unbelievers als documentaire niet. Het prijst deze twee mannen de hemel in, wat bij mij resulteerde in een zekere frustratie.

Ja, deze twee mannen reizeen inderdaad veel en trekken volle zalen, maar er wordt gewoonweg te weinig tijd besteed aan hun discussies. Er zijn grote groepen die geen geloof hebben en deze mensen hoeven dan ook nergens van overtuigd te worden, maar de film lijkt deze personen een schouderklopje te willen geven. The Unbelievers zou beter hebben gewerkt wanneer er meer van de avonden dat de mannen samen op een podium zitten zou worden getoond, zodat je als kijker meer over hun ideeen te weten komt. Het is dan ook een gemiste kans. De reden dat ik de film graag wilde zien was dat er in de trailer een aantal bekende personen spraken, waaronder Cameron Diaz en Werner Herzog. Veel meer dan in de trailer komen deze personen echter helaas niet voor. Graag had ik daar meer van gezien.

2 thoughts on “The Unbelievers (2013) – Recensie

1. Tja, trailers…. daar kunnen we ook best een post over vol schrijven. Waarschijnlijk wel meerdere ook. Een goede, eerlijke trailer maken is een vak apart. Slechte – of beter gezegd- niet pakkende trailers bij uiteindelijk een goede film of vice versa.

• Trailers vermijd ik al jaren en ga ik ook zo houden. Wil het zo af en toe na een film nog wel eens kijken om dan bevestigd te zien dat veel van het verhaal al wordt weggegeven. In dit geval was het gewoon misleidend.