Snabba Cash (2010)

Recensie Snabba Cash

Het is soms verrassend om een trilogie te ontdekken waar je nog nooit eerder van gehoord hebt. Dat was voor mij het geval bij de “Stockholm trilogie”, ook wel bekend als Snabba Cash of Easy Money. Aangezien Scandinavische films wat minder publiciteit krijgen dan de Amerikaanse tegenhangers verbaast dit echter niet. Over het algemeen kan je stellen dat wanneer er meerdere films in een reeks zijn, dat de eerste film dan goed moet zijn (en een succes moet zijn geweest). Filmstudio’s steken namelijk geen geld in vervolgen op een flop (een recent voorbeeld was John Carter waarvoor er eigenlijk nog vervolgen zouden komen, maar Disney besloten heeft dat niet meer te doen)

Recensie Snabba Cash

De Snabba Cash trilogie draait om een aantal personages die allemaal iets te maken hebben met georganiseerde misdaad. De eerste film introduceert al deze karakters, maar de focus ligt voornamelijk bij JW (Joel Kinnaman), een economie student die om wat geld te verdienen een baan heeft als taxichauffeur. Een aantal van zijn vrienden leiden een luxe leven en alhoewel hij niet het geld heeft doet hij er alles aan om de schijn te wekken dat dit wel zo is. Als hij een kans ziet om meer te gaan verdienen met illegale handel van drugs besluit hij die te nemen. Z’n eerste stappen in het criminele circuit veranderen hem langzaam. De andere twee personages zijn Jorge (Matias Varela), die net uit de gevangenis is ontsnapt en moet proberen verborgen te blijven voor de politie maar ook weer aan geld te komen en Mrado (Dragomir Mrsic), een huurmoordenaar die als opdracht krijgt om Jorge uit te schakelen, maar tegelijkertijd onverwacht voor zijn jonge dochter moet zorgen. In de loop van de film kruisen de paden van deze personages.

snabba cash3

Snabba Cash is een harde film over mannen die dromen over het snel rijk worden in het criminele circuit. De initieel onschuldige JW leert de wereld samen met de kijker kennen, waardoor je al snel het wereldje dat de film neerzet in wordt getrokken. De film zit vol spannende situaties die op een rauwe manier in beeld zijn gebracht, wat het geheel een authentiek gevoel geeft. Dit komt ook doordat de personages allemaal een andere achtergrond hebben en daardoor ook vaak in hun eigen taal spreken. Snabba Cash weet een goede fundering neer te zetten, waar de twee vervolgen (recensies verschijnen de komende dagen) goed gebruik van weten te maken.