Monsieur Lazhar (2011) – Recensie

Review of the movie Monsieur Lahzar

Film waarin kinderen de hoofdrol spelen hoeven niet altijd films voor kinderen te zijn. Deze film speelt zich af op een lagere school in Canada. De film begint met een jongen die als taak heeft om de melk klaar te zetten voor de rest van de kinderen van de klas tijdens de pauze. Terwijl hij hiermee bezig is doet hij een verschrikkelijke ontdekking, namelijk dat z’n juffrouw zichzelf heeft opgehangen in de klas. De school is in shock en het betekent een moeilijke tijd voor iedereen. Er moet een vervanger gevonden worden en een man biedt zich hier vrijwillig voor aan, Bachir Lazhar (Mohamed Fellag).

review of the movi Monsieur Lazhar (2011)

Hij krijgt de baan, maar hij heeft zelf een geheim waar hij niet over wil praten. Hij is een immigrant uit Algerije die anders werkt dan de vorige lerares en de kinderen zijn niet bang om hem dat ook duidelijk te maken.

Monsieur Lahzar is een film over emoties, kinderen die om moeten gaan met een situatie waarin iemand waar ze tegen op keken zichzelf van het leven heeft beroofd. Het is aan de nieuwe leraar om er achter te komen wat er zich in de hoofden en de levens van de kinderen afspeelt terwijl hij ook nog z’n eigen problemen heeft.

Dankzij het fantastische acteerwerk van de kinderen is het een zeer overtuigende film. Je ziet hoe ze worstelen met het probleem en als kijker voel je met ze mee. Dit is de eerste film die ik van Mohamed Fellag gezien heb, maar hij acteert goed en zet z’n karakter als een sympathieke man neer. Monsieur Lahzar kan een moeilijke film zijn om te kijken, maar is wel de moeite waard.