L’immortale (2019) – Recensie

Limmortale recensie gomorra

Als fan van gangster-films ben ik al vanaf het eerste seizoen fan van de serie Gomorrah. De serie speelt zich af in ItaliĆ« en draait om de georganiseerde misdaad in Napels. Over een aantal seizoenen is het interessant hoe de dynamiek verandert tussen de diverse hoofdkarakters. De centrale relatie is echter die tussen de initieel onzekere Genny Savastano (Salvatore Esposito) en Ciro Di Marzio (Marco D’Amore). De twee hebben in de diverse seizoenen veel mee gemaakt, wat resulteerde in een schokkende gebeurtenis aan het einde van seizoen drie, die z’n schaduw achterliet op het vierde seizoen. Het was een moment dat je als kijker raakte en bijbleef door z’n impact. Marco D’Amore duikt voor L’Immortale naast z’n hoofdrol, ook in de regisseursstoel om meer te vertellen over z’n karakter Ciro. Is dit voor fans van Gomorra een must see of een teleurstelling?

limmortale review gomorra
Deze film laat zien hoe Ciro opgroeide als lid van een kinderbende onder leiding van Bruno, die voor velen een vaderfiguur is. Het grote probleem echter is dat het andere gedeelte het karakter niet kan laten rusten na de gebeurtenis aan het einde van seizoen 3. *Spoiler* Er is voor gekozen om de Hollywood move te doen en Ciro weer tot leven te laten komen. Hij blijkt niet dood te zijn geschoten door Genny, aangezien de kogel net langs z’n hart ging en hij gered werd uit het water. Het is een ontwikkeling die, net zoals ik dat had bij Penoza de film, heel veel afdoet aan een eerdere sterke keuze en daarmee dachtgene wat daarvoor plaatsvond van z’n kracht ontneemt. “It cheapens the experience”. Net zoals Ciro in de serie naar Bulgarije moest om onder te duiken, wordt hij nu ook weer naar het buitenland gestuurd om daar te zorgen voor diverse drugstransporten. Het duurt niet lang voordat hij ook daar in uitdagende situaties terecht komt.

“gemengde gevoelens…

Wat er vervolgens moet gebeuren is dat deze film twee verschillende verhaallijnen moet vertellen in een tijdsbestek waarin de serie er diverse afleveringen over zou doen. L’Immortale heeft de sfeer en prachtige shots die de serie ook heeft, maar door de snelheid van het verhaal leer je andere karakters amper kennen. Er is simpelweg geen tijd om ze verder uit te diepen, waardoor de impact op de kijker minder is. Helaas maakt dat van The Immortal (zoals de film ook bekend is) een toch wat teleurstellend geheel. De realiteit is dat Ciro weer terug is en dus ook weer in het vijfde en laatste seizoen te zien zal zijn, maar doordat hij er weer is krijg ik het gevoel dat dat laatste seizoen wat minder bij me zal landen. Simpelweg omdat er een stuk realisme hierdoor is verdwenen. Voor fans van Gomorra wel een titel die je zal willen zien, maar die waarschijnlijk gemengde gevoelens zal achterlaten.

L’Immortale is beschikbaar via Netflix