Les Misérables (2019) – Recensie

Les miserables recensie

Tijdens de openingsmomenten van de Franse film Les Misérables, waarin je grote menigtes mensen uit hun dak zien tijdens het WK voetbal van 2018, krijg je het met de bril van nu, in een maatschappij waar je er voor zorgt dat er voldoende afstand van elkaar houdt, misschien een beetje benauwd. Uiteraard was dit niet de visie, maar het is bijna vervreemdend om te zien. De titel doet misschien vermoeden dat het hier om een nieuwe versie gaat van het bekende boek van Victor Hugo. Er is geen directe link, maar de gebeurtenissen spelen zich wel af in Montfermeil. Het is de plek waar Hugo z’n boek schreef en regisseur Ladj Ly zijn eigen verhaal vertelt.

Les Miserables review
De kijker wordt meegenomen met politieagent Stéphane Ruiz die is overgeplaatst en op z’n eerste dag meeloopt met collega’s Chris en Gwada. Het duurt niet lang voordat hij ondervindt hoe z’n collega’s met hun macht omgaan en vaak jongeren intimideren. Wanneer een tiener, Issa, een leeuwenwelpje steelt bij het circus is dat het aangestoken lont dat mogelijk in een explosieve situatie kan resulteren. De vraag is of de drie politieagenten de gemoederen kunnen sussen en het oplossen. Het stelt hen enorm op de proef, waarbij ze de hulp nodig hebben van machtige mensen in de straat die niet altijd welwillend zijn omdat ze weten hoe de politie normaliter met ze omgaan.

“Een film die onder je huid gaat zitten…”

&nsbp;Deze rauwe film won bij het festival van Cannes de juryprijs en dat is begrijpelijk. Het misbruik van macht door politieagenten is een probleem dat (helaas) nog altijd relevant is en regelmatig in het nieuws is en in Frankrijk soms resulteert in rellen. Ly brengt dat pijnlijk duidelijk in beeld, waardoor je ook begrijpt waarom jongeren het soms niet langer meer pikken en besluiten iets te doen. Ly filmde zelf toen hij jonger was zo’n situatie van geweld en nam dat als basis voor de film. Het maakt van Les Misérables een film die onder je huid gaat zitten, waarbij je een idee krijgt van de machtsverhoudingen, maar ook de soms hopeloze situatie waarin mensen in een achterstandswijk zich bevinden. Een kleine gebeurtenis kan daarbij enorme gevolgen hebben.

One thought on “Les Misérables (2019) – Recensie