Knives Out (2019) – Recensie

Knvies Out recensie

Regisseur Rian Johnson heeft in z’n carrière vele unieke films gemaakt. Hij maakte Brick, The Brothers Bloom, Looper, een paar Breaking Bad afleveringen en uiteraard Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi. Een regisseur die met die laatste film bewees niet bang te zijn om zaken anders aan te pakken, ook als dat sommigen tegen de haren in strijkt. Hij liep al jaren met het idee rond om een “murder mystery” te maken en toen hij dat idee mocht uitwerken en hij er in slaagde om Daniel Craig als detective te strikken, maakte hij in korte tijd Knives Out.

Knives out review
Benoit Blanc (Daniel Craig) is een privédetective die door een onbekende opdrachtgever wordt ingehuurd om de dood van een succesvolle schrijver Harlan Thrombey (Christopher Plummer) te onderzoeken. Hij ondervraagt z’n familie en de verpleegkundige die ‘m voor het laatst heeft gezien. Was dit een zelfmoord of had iemand het op Harlan Thrombey gemunt?

“een film zoals ze nog maar weinig gemaakt worden…”

Het is niet vaak dat ik een film een tweede keer zie, maar dat deed ik bij Knives Out met plezier. Johnson is er in geslaagd een heerlijke “whodunit” te maken waarbij hij nooit de kijker het gevoel geeft dat z’n film slimmer is. Als je zelf een bepaalde richting opdenkt zorgt hij er voor dat je een beetje weet of je wel of niet in de goede richting zit. Toch zet Knives Out je ook regelmatig op het verkeerde been en speelt het met je verwachtingen. Het bevat Hitchcock elementen waarbij je hoopt dat Benoit Blanc het mysterie niet op weet te lossen en heeft daarnaast ook een flinke scheut humor. Dankzij een fantastische cast, een enorm strak script en een prachtige locatie waarin het geheel geschoten is, is dit een film zoals ze nog maar weinig gemaakt worden (vooral in dit genre). Een must-see als je van spanning en mysterie houdt en je je innerlijke detective wat speurwerk wil geven 🙂

2 thoughts on “Knives Out (2019) – Recensie

1. Ben zelf niet geweest, niet van gekomen eigenlijk. Het lijkt mij wel een lekkere ontspannen film en had bij de trailer al een hoog Cluedo gehalte.