James May: Our Man in Japan – Serie recensie

James May Our Man in Japan recensie

De meesten zullen James May kennen uit de oudere seizoenen van Top Gear en de nieuwe versie daarvan, The Grand Tour. Toch heeft “Captain Slow” door de jaren heen ook andere programma’s gepresenteerd, waarvan James May’s Toy Stories één van m’n persoonlijke favorieten was, waarin hij enorme versies van speelgoed uit z’n jeugd maakte, zoals een echt huis van Lego. May is bij The Grand Tour altijd de meest serieuze van de drie en komt altijd over als iemand met veel kennis. Voor Amazon maakte hij deze nieuwe 6-delige serie waarin hij samen met z’n filmcrew door Japan heenreist. Het is een land dat hij al vele malen bezocht heeft, maar hier zag hij plekken en deed dingen die voor hem nieuw waren.

Review James May Our Man in Japan

Ik mocht de eerste vier afleveringen zien. James begint z’n reis in het noorden, op het koude eiland Hokkaida, waar hij onder andere een hondenslee bestuurt, meedoet aan een professioneel sneeuwballengevecht en ziet hoe een samoerai zwaard gemaakt wordt. In de tweede aflevering is hij in de regio Tohoku, bestuurt hij een enorme robot, bezoekt een J-Pop concert en mag meereizen op één van de meest luxueuze treinen die er is. Z’n bezoek aan Tokyo in de derde aflevering is dankzij z’n vertaler en enorm enthousiaste, maar eigenaardige gids Yujiro erg leuk wat ook geldt voor de vierde aflevering. Een sectie waarin een klein robotje hem moet rondleiden is misschien wel het grappigste die hem steeds Bim noemt, want zelf kwam ik niet meer bij.

James May Our Man in Japan recensie

Zelf heb ik altijd een zwak gehad voor Japan en is m’n bezoek aan het land nog steeds m’n favoriete vakantie. Het is een land dat zo anders is en dat is ook iets wat James May goed onder woorden weet te brengen. De unieke cultuur is fascinerend en met deze serie toont hij op vermakelijke wijze diverse facetten van het land. Het geheel is meer een reisprogramma dan een informatieve serie zoals Japanorama van Jonathan Ross was, maar als je van May’s werk in The Grand Tour houdt, dan zul je je ook prima kunnen vermaken met Our Man in Japan.

James May: Our Man in Japan is beschikbaar op Amazon Prime Video vanaf 3 januari 2020