Pathé PAC festival – Editie 21 – Recensie

PacFestival2019
Afgelopen weekend vond de 21e editie plaats van het PAC festival. Met m’n liefde voor films is het een festival waar ik altijd graag naar toe ga. De afgelopen edities waren er al een aantal kleine wijzigingen (bijvoorbeeld het feit dat het festival zowel op zaterdag als zondag werd gehouden en je als bezoeker kon kiezen) en dat was nu ook het geval. Normaal schrijf ik niet in detail over dit festival, maar in dit geval moest ik toch m’n gedachten even delen.

Slechts 4 films

De grootste wijziging dit jaar was het feit dat het aantal films dat getoond werd lager was dan alle andere edities in het verleden. Niet langer vijf films, maar vier. De reden volgens een medewerker van Pathé: “Sommigen vonden het een te lange zit, daarom hebben we het aantal films verlaagd naar 4. De prijs is daarom ook 5 EUR lager”. Persoonlijk geniet ik van een lange dag in de bioscoop, waarbij je van ’s ochtends vroeg tot een uur of 11/half twaalf kwaliteitsfilms kijkt. Het zijn dagen waar ik altijd naar uit kijk en die dag was nu dus een stuk korter omdat de laatste film om 21:00 al was afgelopen. Heb er nog steeds gemengde gevoelens over. Aan de ene kant is het ook wel lekker om iets vroeger thuis te zijn, maar het gevoel dat je met een grote groep zo lang van films hebt genoten is minder aanwezig.

Om daar meteen over door te schrijven: Ik ging op zondag naar het festival in Pathé de Kuip en het aantal bezoekers was zeer laag. De onderste helft van de zaal was namelijk leeg. Uiteraard doet dat ook iets met de sfeer, want ik had dit keer niet het gevoel dat deze er was. Mogelijk dat het zaterdag drukker was, maar het verdelen over twee dagen lijkt deze keer (mogelijk in combinatie met een film minder) impact te hebben gehad.

Gastvrijheid

Pathé zorgde echter wel goed voor het publiek, want de hele dag was er bij de zaal gratis koffie, thee, sinasappelsap en wijn te krijgen. Erg netjes. Wat ik wel mis (dat was bij de eerdere editie helaas ook al) is de persoonlijke noot. Eerder was er altijd een medewerker die voor het festival met een microfoon de zaal in kwam, iedereen welkom heette en steeds terugkwam om even kort iets te zeggen (waarbij er gelukkig nooit veel over de film zelf werd gezegd) . Dat hielp enorm bij het gevoel dat je bij een bijzonder evenement bijwoonde. Normaal is er bij het PAC festival ook geen reclame en begint de eerste film op het aangegeven tijdstip. Deze keer was er eerst nog een groot blok reclame (geen trailers) voordat de film werd gestart.

De filmquiz

Een andere wijziging was dat er dit jaar geen fysieke filmquiz was. Normaliter kreeg je aan het begin van de dag een blaadje waarop je (als ik het me goed herinner) 24 beelden zag van diverse films. Vervolgens moest je op basis van één foto opschrijven uit welke film deze kwam. Een enorm moeilijke uitdaging, waar je bijna de hele dag bezig was en af en toe in gesprek raakte met anderen om het samen op te lossen. Het was voor degenen die het wilden doen een rode draad door de dag heen die leuk was om in de pauzes te doen en voor filmliefhebbers veel voldoening gaf. Deze was nu vervangen door een digitale quiz waarbij je bij elke foto kon kiezen uit vier antwoorden en waar je binnen een paar minuten doorheen was geklikt. De keuze hiervoor is begrijpelijk, want het vergt geen inspanning van het personeel (je hoeft niets na te kijken) en je kan meteen aan een deelnemer laten weten hoeveel er goed of fout waren. Aan het einde van de dag was er hierdoor ook geen uitreiking. M’n hoop is dat dit een eenmalig actie was en de quiz in z’n voormalige vorm in ere zal worden hersteld.

Conclusie

Uiteindelijk is echter de reden dat je naar dit festival gaat natuurlijk het genieten van films. Voor de diverse films zelf zal ik nog aparte recensies schrijven, maar de programmeur(s) is/zijn er weer in geslaagd om een aantal goede titels te selecteren en het niveau was weer hoog. Daar was dus niet veel op aan te merken. Ik hoop echter wel dat in de toekomst een aantal zaken, zoals een fysieke filmquiz, aanwezigheid van een presentator gedurende de dag en vijf films weer terug zullen keren.

Wat vond jij van PACFest21?

10 thoughts on “Pathé PAC festival – Editie 21 – Recensie

• De charme ontbrak inderdaad een beetje. Als de gratis drankjes er niet waren geweest dan zou de ervaring precies hetzelfde zijn als een gewoon bezoek aan Pathé. Juist die extra zaken geven je als bezoeker het gevoel dat je iets bezoekt wat bijzonder is en het bedrijf wat extra aandacht aan heeft besteed.

Een aantal jaar geleden waren er zelfs nog wel eens goodie bags (toen hadden ze een samenwerking met een omroep als ik het me goed herinner)

1. Nou, even per onderwerp een (korte) reactie.

Aantal films –> 4 films is teleurstellend en de reden dat de mensen het vaak een te lange zit vonden verwijs ik naar het rijk der fabelen. Ik denk gewoon dat het aanbod er simpelweg niet was. Traditiegetrouw is de editie in Q4 van het jaar altijd minder dan die van een paar maanden later en de voorgaande 20 edities waren het er ‘gewoon’ 5 per dag. Hopelijk wordt die traditie in ere hersteld

Bezoekersaantallen –> ook in Tilburg bleef het publiek grotendeels weg. Ik ging op een zaterdag en de zaal was nog niet eens voor de helft gevuld. Middels de digitale snelweg zag ik dat het op zondag overigens niet veel beter was

Gastvrijheid –> geen gratis koffie, thee, sinaasappelsap of wijn bij Pathe Tilburg. Wel, zoals eigenlijk altijd, een welkomstwoord van medewerker Jay Jay die traditiegetrouw alle films zelf mee kijkt. Gratis drankjes zouden de gastvrijheid zeker een boost geven 🙂

Filmquiz –> de supermoeilijke quiz is altijd leuk om te maken en dat die dit jaar is ingewisseld voor een ingekorte, multiple choice achtig geheel is teleurstellend. Een gemiste kans en hopelijk luistert Pathe naar deze kritiek.

• Ze hebben in ieder geval netjes geantwoord en of het een fabeltje is laat ik in het midden. Ik kijk liever naar het feit dat het er maar vier waren en ik toch de voorkeur geef aan 5.

Jammer om te zien dat het aantal bezoekers in Tilburg ook zo laag was.

Bijzonder dat dat qua gastvrijheid per bioscoop zo anders is. Zou verwachten dat de ervaring, zeker bij zo’n groot bedrijf, consistent is zodat je overal hetzelfde product hebt.

Bring back the original filmquiz 🙂

2. In Haarlem hetzelfde beeld: half gevulde zaal (zaterdag), goede kwaliteit films. Wel een persoonlijke noot aan het begin van de dag en halverwege. Geen aparte counter meer voor koffie en thee, maar gebruik maken van het reguliere aanbod ( en dus niet gratis). De quiz deed ik in het begin heel fanatiek, maar sinds ik merkte dat jonge, Ict-slimme filmliefhebbers met apps een foutloos resultaat behaalden, ben ik er mee gestopt. Het festival mag wel wat meer opsmuk krijgen, maar blijft een waardevol aanbod in het Nederlandse arthouse circuit!

• Dus een redelijk zelfde ervaring als ik het zo lees.

Wat betreft de oude versie van de filmquiz heb ik zelf dat gevoel echt niet in Rotterdam. Daar waren het echt de filmfanaten die het wonnen, puur op kennis, want de screenshots waren niet makkelijk online te vinden.

Ik vind het PAC-festival ook fantastisch, maar de bovengenoemde punten zorgden er toch wel voor dat ik dat kwijt wilde en benieuwd was naar de ervaringen van anderen. Hopelijk lees Pathé ook mee en wordt het gebruikt om het de volgende keer te verbeteren.

3. “Sommigen vonden het een te lange zit, daarom hebben we het aantal films verlaagd naar 4. De prijs is daarom ook 5 EUR lager”.

– het was eerder een tientje voor Unlimited Abonnees als ik mijn oude berichten in het PAC topic van moviemeter zie, en nu nog steeds? Ik ben daarom niet meer gegaan dit jaar. 2 matige titel, 2 die ik erg graag wilde zien. maar daar gaan we als stel geen 20 euro voor betalen om die een paar weken eerder te zien. Kan me niet herinneren ooit gratis drinken bij Pathé Leidsche Rijn te hebben gehad.

Maar dat gevoel van een dagje, met iemand die wat komt vertellen en een soort gastheer/vrouw is, dat was er de vorige editie inderdaad ook al niet meer. Voelde op de quiz die er toen nog was na, al als de dagjes die ik zelf enkele keren per maand plan. Alleen dan betaal ik met de unlimited pas niets voor.

#Dagmeerwaarde.

• Dus samenvattend zijn het voor jou ook juist die kleine extra touches waardoor je het wel zou overwegen om weer te gaan aangezien je de films anders ook wel kan zien (al is het wat later), zonder bij te betalen. Duidelijk!

4. Jij had ten minste nog gratis drankjes. Ook dat hadden wij in Breda niet 🙁 De films waren goed, maar deel je mening over de sfeer. Het was allemaal net wat minder. Daarnaast zaten er twee films bij van grotere distributeurs, daar waar het festival eerder altijd koos voor de wat kleinere films. Eén van die films komt ook vandaag al uit, waardoor ik het idee heb dat ze het programma niet rond kregen, en deze maar even programmeerde (ik vond hem wel goed, jij niet). Op Twitter vroeg ik mij ook al af of het PAC festival niet ten onder gaat aan de vele andere filmfestivals die er inmiddels zijn. Niet meer bij te houden.

• Jammer dat dat gevoel er toch in meerdere steden is. Wat betreft die distributeurs heb ik er totaal geen probleem mee, het waren allemaal wel films die onder de titel alternative cinema vielen wat mij betreft. Er zijn inderdaad meer filmfestivals, des te reden meer voor Pathé om er voor te zorgen dat de kwaliteit hoog ligt en dat de sfeer ook weer terugkeert.