Toy Story 4 (2019) – Recensie

Toy STory 4 recensie

Met Toy Story 3 leverde animatiestudio Pixar een waardige afsluiter af voor de avonturen van een hechte groep speelgoed. De aankondiging van een vierde deel voelde daardoor vreemd aan. Waarom nog een deel? Woody, Buzz en de rest hadden alles toch wel meegemaakt? Waarom wil Disney nog meer geld uit deze karakters persen? Met die vragen ging ik naar het vierde deel en de verwachting dat dit de minste in deze franchise zou worden. Die verwachting bleek echter onjuist te zijn.

Toy STory 4 review
Woody, Buzz en de rest van het speelgoed gaan in dit nieuwe deel op reis met Bonnie en nieuw speelgoed dat Bonnie heeft gemaakt, Forky. Onderweg ontmoeten ze oud en nieuw speelgoed en ontdekken ze hoe groot de wereld is.

Eén van de grootste vragen waar fans van Toy Story mee liepen was de vraag waar de love interest van Woody, Bo Peep was gebleven. Toy Story 4 weet die vraag op een bevredigende manier te beantwoorden en het karakter uit te breiden en meer inhoud te geven. Het nieuwe speelgoed is erg gevarieerd. Van oud speelgoed in een antiekwinkel tot de pluche kermisknuffels Bunny en Ducky, die in bijna elke scène de show weten te stelen.

“waardige toevoeging…”

Pixar is er weer in geslaagd om een film te maken die zowel jong als oud aanspreekt en waarbij diverse genres worden gemixt. Zo voelt alles wat zich in de antiekwinkel afspeelt regelmatig aan als een horrorfilm (wat mogelijk erg spannend is voor kleinere kinderen), maar is er ook actie, humor en tijd voor emotionele momenten. Thema’s als verandering, opgroeien en ouderschap komen allemaal aan bod en afhankelijk van je eigen leeftijd zul je er iets anders uit oppikken. Hoe je het echter ook beleeft, dit vierde deel is een waardige toevoeging en alhoewel deze film ook een mooi einde heeft, zou het helemaal niet erg zijn als er nog een vijfde deel komt als het dezelfde kwaliteit weet te behouden. De Toy Story films behoren met deze nieuwe toevoeging nog steeds tot de top van beste filmfranchises.