The Hate U Give (2018) – Recensie

The Hate U Give recensie

De coming-of-age film kent vele vormen, ze kunnen luchtig zijn als The Way Way Back of serieuzer zoals American Honey. The Hate U Give past ook in het genre, maar mixt dit met gebeurtenissen van politiegeweld zoals we eerder zagen in Fruitvale Station of Blindspotting wat resulteert in een film met enorm veel gevoel, kracht en pijn.

The Hate U Give review
Starr (Amandla Stenberg) is een tiener die opgroeit in Garden Heights, een slechte wijk waarin drugs worden gedeald en bendes bij het straatbeeld horen. Om er voor te zorgen dat ze een kans maakt, gaat ze naar een witte school. Ze doet zich hier anders voor dan dat ze daadwerkelijk is om er voor te zorgen dat ze niet opvalt. Wanneer ze naar een feestje gaat ontmoet ze een jeugdvriend, Khalil (Algee Smith). Wanneer iemand begint te schieten, vluchten de twee samen in Khalil’s auto weg. Onderweg worden ze staande gehouden en wordt Khalil door een politieagent doodgeschoten, omdat hij denkt dat Khalil een wapen heeft. Starr is de getuige die alles heeft gezien, maar haar verhaal doen is gevaarlijk omdat Khalil ook drugs dealde en de lokale drugsbaas (gespeeld door Anthony Mackie) niet wil dat ze haar mond voorbijpraat. Daarnaast weet Starr ook dat iedereen op school er achter zal komen dat ze uit een slechte buurt komt, wat haar ook het middelpunt van de aandacht zal maken. Een moelijke en zware keuze die potentieel heel haar leven overhoop zou kunnen gooien.

“veel drama en energie…”

Met een sterke cast (o.a. Regina Hall, Russell Hornsby, Common) vertelt The Hate U Give een verhaal dat helaas te vaak op het nieuws te zien is. Dankzij een indrukwekkende rol van Amandla Stenberg, die enorm veel emotie in haar performance stopt en daarmee in staat is de film te dragen, leef je als kijker enorm met Starr mee. Ze wil een gewoon leven, maar dankzij de bijzondere omstandigheden waarin de verkeert worstelt ze met verschillende emoties. Hoe moet ze zich thuis/op school/bij de politie/in de buurt gedragen, wat moet ze wel en niet zeggen? Het maakt dit een uiterst effectieve film met veel drama en energie, die op mij indruk wist te maken, ook al bevat het diverse elementen die je als cliché zou kunnen bestempelen. Toch is The Hate U Give meer dan z’n individuele losse elementen en daarom een aanrader.

4 thoughts on “The Hate U Give (2018) – Recensie

1. 100% eens met jouw score. Zonder grote verwachtingen deze indertijd in de bios gezien en ik werd erdoor omver geblazen ondanks de vele cliches

• Ja, dat had ik ook. M’n dochter had ‘m al meerdere keren gezien en zei me dat ik ‘m kans moest geven. Blij dat te hebben gedaan. Wat is Amandla Stenberg een goede actrice. Ben benieuwd naar andere rollen van haar.