Aquaman (2018) – Recensie

Recensie Aquaman

Je hebt maar één keer om een eerste indruk te maken en toen DC, geïnspireerd door het succes van Marvel en hun “shared universe” van films die allemaal samenhangen, hetzelfde probeerde was dat niet echt succesvol. Batman vs. Superman stelde teleur en datzelfde was het geval voor Justice League. Waar de Marvel films voornamelijk luchtig en entertaining waren, was dat niet het geval in het universum van DC. Dat hoeft uiteraard geen probleem te zijn, zoals de Batman films van Christopher Nolan hebben bewezen, maar het grote publiek keek simpelweg niet zo uit naar de films van de studio. Wonder Woman bleek de uitzondering te zijn, maar die slaagde er in een andere toon neer te zetten. In Justice League werd Aquaman geïntroduceerd en Jason Mamoa gaf het karakter zowel een serieuze als ook luchtige toon door bijvoorbeeld grappen te maken over Batman. Nu krijgt dit personage z’n eigen film. Is dit weer een teleurstellende DC film of heeft het bedrijf eindelijk de juiste balans weten te vinden?

Review Aquaman

Met horror regisseur James Wan aan het roer, die hiervoor onder andere The Conjuring, Indsidious and de eerst SAW film maakte, zou je je af kunnen vragen of dit wel de juiste regisseur is voor een superheldenfilm. Maar dan vergeet je dat hij al een superheldenfilm op z’n naam heeft staan, namelijk Furious 7. Met die film, die vol zat met actie, heeft hij laten zien dat hij niet in het hokje moet worden gestopt van “horror regisseur” en dat hij ook zo’n project succesvol kan aanpakken. Dat is ook het geval met Aquaman. Een film die duidelijk inspiratie heeft gehaald uit diverse films en genres en dat levert veel variatie. Er zijn elementen van films als Indiana Jones, The Mummy, Avatar, Alien, Jurassic Park en zelfs de eerste Avengers film te herkennen en dat pakt in dit geval goed uit. Aquaman moet op zoek naar de drietand waarmee hij z’n plek als koning van de zee kan opeisen en belandt daardoor in onbekende omgevingen die qua look zeer gevarieerd zijn

“vermakelijk avontuur dat geen enkel moment verveelt…”

Als je niet bekend was met het verschil tussen Marvel en DC, zou je deze film misschien kunnen bestempelen als een Marvel film. Het is een titel waar vaart in zit, veel actie en humor en waarin Mamoa altijd speelt met een schittering in z’n ogen. Hij heeft duidelijk plezier in z’n rol. Daardoor kijkt Aquaman heerlijk weg en biedt precies wat je van een superheldenfilm op het grote doek mag verwachten. Een vermakelijk avontuur dat geen enkel moment verveelt. Met een onderwaterwereld die overtuigend is gerealiseerd, wordt je meegenomen naar nieuwe plekken en twijfel je geen moment dat de verschillende acteurs/actrices onder water kunnen ademen.

9 thoughts on “Aquaman (2018) – Recensie

1. Nu kijk ik er naar uit.
    Aquaman is net als Black Panther niet zo bekend bij het grote publiek (dat al een omlijnde mening over hoofdrolspelers heeft), en dat biedt ruimte om te verrassen.

• Zelf wist ik ook helemaal niets over het karakter. Ik hoorde alleen af en toe grappen dat een superheld die met vissen kan praten niet interessant is, maar deze film weet te bewijzen dat dit niet het geval is. Benieuwd of jij als comic book fan er net zo van kunt genieten!

• Er lijkt een groot verschil te zijn tussen wat het publiek er van vindt (op IMDb heeft het rond de 8) en het gros van de recensies (die meer rond de 6 lijken te zitten). Ik heb er in ieder geval heel erg van genoten! Hopelijk jij ook 🙂

2. Pingback: Shazam! (2019) – Recensie | De Filmkijker