The Bill Murray Stories: Life Lessons Learned from a Mythical Man (2018) – Recensie

Recensie The Bill Murray Stories

Bill Murray is een acteur die dankzij diverse iconische rollen (bv. Ghostbusters, Groundhog Day of Lost in Translation) er in is geslaagd zich een plek te veroveren in de harten van vele filmfans. Maar ook buiten z’n filmografie is hij er in geslaagd om een soort legende om zich heen te creëren. Hoe? Door simpelweg plotseling te verschijnen bij alledaagse momenten en zichzelf te zijn. Dankzij het internet wordt dit met de wereld gedeeld en lees je hoe hij ineens op de trouwfoto’s van een bruidspaar stond, de afwas bij een feestje deed of voor een oma Happy Birthday zong. Maar waarom vinden we het zo leuk daar over te lezen? Dat is de vraag waar regisseur Tommy Avallone een antwoord op probeert te geven.

Review The Bill Murray stories

Het schijnt enorm moeilijk te zijn om contact te maken met Bill Murray. Hij heeft een speciaal nummer dat je kunt bellen, maar dat garandeert niet dat hij je terugbelt. Zelf Sofia Coppola was enorm lang bezig om hem te spreken voor zijn rol Lost in Translation. Tommy Avallone hoopt hem ook te spreken om te vragen waarom hij in het dagelijks leven plotseling verschijnt in normale situaties, maar na het inspreken van diverse voicemail berichten besluit hij na te gaan of al die verhalen wel kloppen. Dat resulteert eigenlijk in een herhaling die als volgt gaat: Hij vertelt wat er gebeurde, degene die het meemaakte doet dit ook en laat weten wat voor impact dat op zijn/haar leven had. Veel verder gaat het niet. Avallone filosofeert vervolgens waarom Murray dit steeds doet en zijn idee hierover is mooi, maar niet meer dan dat. The Bill Murray Stories: Life Lessons Learned from a Mythical Man is leuk om de momenten te zien waarop Murray dingen doet die je normaal een bekendheid misschien niet ziet doen, maar dat kun je via YouTube ook. Het is dus een documentaire die dat soort momenten verzamelt en een klein beetje achtergrond geeft, maar waarbij je na het zien ervan niet het gevoel hebt meer inzicht te hebben.

2 thoughts on “The Bill Murray Stories: Life Lessons Learned from a Mythical Man (2018) – Recensie

• Ik vind het ook een toffe acteur die met dit soort acties laat zien dat hij zich heel bewust is wat voor blijdschap hij kan brengen door simpelweg aanwezig te zijn.