Venom (2018) – Recensie

Recensie Venom

De kans dat er in één jaar twee films uitkomen die allebei gaan over een man wiens relatie ten einde komt, waarbij hun lichaam wordt overgenomen door een intelligente entiteit en de hoofdrolspelers beide op Tom Hardy lijken (en één van hen ook daadwerkelijk Tom Hardy is), is enorm klein. Toch gebeurde dat dit jaar. Nadat eerder het fantastische Upgrade uitkwam, was het daarna de beurt voor Venom. De opvallende vijand van Spiderman, die een standalone film krijgt waarbij Peter Parker niet te zien is.

Review Venom

De film gaat over Eddie Brock (Hardy), die journalist is en graag mensen aan de tand voelt die iets te verbergen hebben. Hij komt er achter dat de Life Foundation, gerund door Carlton Drake (Riz Ahmed) het niet zo nauw neemt als het gaat om de veiligheid van proefpersonen. Wanneer hij hem interviewt en daar vragen over stelt wordt dat hem niet in dank afgenomen. Toch vindt hij iemand uit het bedrijf die hem informatie wil geven. Door omstandigheden raakt hij echter geïnfecteerd met een parasiet genaamd Venom. En of hij het nu wil of niet, hij zal samen met hem moeten overleven.

“geen ramp om te kijken…”

Fans van superheldenfilms hebben de afgelopen jaren maar weinig te klagen. De kwaliteit is over het algemeen zeer hoog en dat schept uiteraard hoge verwachtingen bij elke nieuwe titel die uitkomt. In vergelijking met een recente film als Black Panther of een Infinity War bereikt Venom zeker niet hetzelfde nivo, maar dat betekent niet dat er niets te genieten valt. Hardy is leuk in z’n rol en speelt z’n symbiose met Venom vol verbazing en humor en daardoor weet hij de film voldoende te verkopen om je door z’n speeltijd heen te voeren. Niet alles is even goed uitgewerkt (de relatie met z’n verloofde is daar een voorbeeld van), maar het is zeker geen ramp om te kijken. Vergelijk je de film, vanwege z’n overeenkomsten, echter met Upgrade dan verliest deze film het ronduit. Gelukkig hoef je die keuze uiteraard niet te maken en biedt juist het zien van beide de kans om te zien hoe een gelijkwaardig plot verschillend kan worden uitgewerkt.

4 thoughts on “Venom (2018) – Recensie

1. Ik vond Venom vele malen leuker dan ik had verwacht en dat is inderdaad absoluut de verdienste van Tom Hardy (en van de grappige actie-scènes en achtervolgingen, ook wel). Echt een film die wil vermaken en daar prima in slaagt, niets mis mee.

• Ik had van te voren ook lage verwachtingen (vooral omdat dit helemaal los staat van Spiderman), maar heb me er ook goed mee kunnen vermaken.

2. Ah neen, neen, neen.
    Ontgoocheld stapte ik de bioscoop uit. Ik bleef over met het gevoel dat er zoveel meer inzat. Alles bouwt het eerste uur lekker op, om naar de finish toe roemloos aan povere special effects en CGI en een totaal gebrek aan plot ten onder te gaan.
    We mogen als kijker de laatste 20 jaar behoorlijk verwend zijn als het om superheldenfilms gaat, maar deze Venom hoort thuis in het rijtje teleurstellingen. Het neemt plaats bij Elektra, Fantastic Four (alle versies), Ghost Rider en Amazing Spider-Man 2.

• Ik ben het met je eens dat de motivatie/reden waarom Venom richting die raket gaat misschien wel erg onverwacht en plotseling is. Maar zelf vond ik deze niet zo slecht als de door jou genoemde titels. Misschien is het omdat ik lage verwachtingen had, maar heb hier meer van kunnen genieten dan zoiets als Amazing Spiderman 2 of Fantastic Four.