A Taxi Driver (2017) – Recensie

Recensie A Taxi Driver

Tussen al het Amerikaanse filmgeweld raken goede films uit andere landen regelmatig ondergesneeuwd en is het maar moeilijk om ze te zien en als ze dan een keer in de bioscoop draaien, gaan er eigenlijk weinig mensen naar toe om ze te zien, waardoor maar weinig distributeurs de kans nemen. En zo ontstaat er natuurlijk een vicieuze cirkel waar maar moeilijk uit te komen is. En dat is af en toe best jammer, want er zitten regelmatig pareltjes tussen, zoals eerder deze week Bad Genius, maar dat geldt ook voor het Zuid-Koreaanse A Taxi Driver

Review A Taxi Driver

De film speelt zich af in 1980, een belangrijk moment in de geschiedenis van Zuid-Korea op weg naar democratie. Een taxi chauffeur (gespeeld door de altijd sterke Song Kang-ho) uit Seoul, overhoort collega’s dat één van hen een zeer goed betalende rit moet oppikken. Het is de Duitse journalist Juergen Hinspeter (gespeeld door Thomas Kretschmann), die naar de stad Gwangju wil, waar een opstand begonnen is die door de regering wordt stilgehouden. De stad is hermetisch afgesloten, maar Hinspeter wil er komen om verslag te doen van de situatie. De taxi chauffeur is hier niet van op de hoogte, maar ziet de hoge vergoeding voor de rit als genoeg motivatie. Als ze uiteindelijk de stad bereiken ervaren hoe het er in de stad aan toegaat en proberen ze met gevaar voor eigen leven te helpen.

“zeer meeslepend en spannend…”

Dit historisch drama, dat gebaseerd is op echte gebeurtenissen, is zeer meeslepend en spannend. De ietwat onwetende taxi chauffeur (wiens naam nooit wordt gegeven) wordt door Song Kang-ho op sympathieke wijze neergezet, terwijl je ook wat meer leert over de Zuid-Koreaanse geschiedenis. Dat levert een zeer geloofwaardig aanvoelende film op (als je een achtervolging op het einde even buiten beschouwing laat) waarbij de kracht van journalistiek duidelijk wordt en je ook ziet hoe zo’n situatie een enorm sterke band kan vormen tussen mensen.

2 thoughts on “A Taxi Driver (2017) – Recensie