The Guilty (2018) – Recensie

Recensie The Guilty

Dat je met één locatie heel veel kunt doen heeft het toneel natuurlijk al eeuwen bewezen en er zijn ook diverse films die hier, soms om budgettaire redenen en soms als artistieke keuze, gebruik van maken. Het betekent dat je heel wat in huis moet hebben om daar iets goeds van te maken. Niet alleen een sterke cast, maar ook een verhaal dat weet te boeien. Het Deense The Guilty (Den skyldige) kiest voor een call center en focust zich op slechts één persoon, een politieagent die 112 gesprekken beantwoord.

Review The Guilty
Asger Holm (Jakob Cedergren) is die politieagent. Hij staat aan de vooravond van een proces tegen hem en moet zich zolang achter de telefoon gedeisd houden. De gesprekken die hij binnen krijgt zijn over het algemeen niet erg spannend, totdat hij gebeld wordt door een vrouw die gekidnapt is. Met enkel een telefoon tot zijn beschikking moet hij andere mensen in zien te schakelen om de vrouw te helpen en uit zien te vinden waar ze zich bevindt.

“behoort tot de top…”

Wat The Guilty extreem goed weet te doen is om met extreem beperkte middelen zo’n spannend geheel neer te zetten. Dankzij voortreffelijk acteerwerk (inclusief de stemacteurs) en prachtig sounddesign zie je de gebeurtenissen in schokkende details in je hersenen verschijnen. Je gaat mee in wat Asger voor elkaar probeert te krijgen en voelt z’n frustraties als het niet allemaal gaat zoals hij zou willen. Dat resulteert in een aantal adembenemende momenten die de setting van een grijs, koud call center overstijgen. In het genre van “single location” films behoort deze tot de top.

3 thoughts on “The Guilty (2018) – Recensie

1. Pingback: 13 Films met memorabele telefoongesprekken | De Filmkijker