Hearts Beat Loud (2018) – Recensie

Review Hearts Beat Loud

Muziek is emotie en de beste artiesten gebruiken vaak hun eigen ervaringen om sterke nummers te maken. Wanneer je het proces van creatie als basis neemt voor een film, dan geeft dat al meteen een lading aan een film mee en dat kan tot een prachtig resultaat leiden. Regisseur John Carney lijkt zich op dat vlak gespecialiseerd te hebben en heeft Once, Begin Again en Sing Street, stuk voor stuk films over muzikanten en de liefde. Films die misschien wel de beste zijn in dit subgenre. Hearts Beat Loud is niet door hem geregisseerd, maar ook hier draait het om het maken van muziek, de inspiratiebronnen en relaties.

Bespreking Hearts Beat Loud

Frank Fisher (Nick Offerman) is een alleenstaande vader die een platenwinkel heeft en graag met z’n dochter Sam (Kiersey Clemons) muziek maakt. Sam is echter op een punt in haar leven beland waarop ze het huis gaat verlaten om te studeren en andere zaken belangrijker vindt. Toch weet Frank haar te overtuigen om te jammen en hij besluit het nummer wat ze opnemen te uploaden naar Spotify. Het duurt niet lang voordat het liedje in een populaire playlist wordt opgenomen waardoor de twee een keuze moeten maken of ze samen meer muziek moeten maken.

“een light-versie van wat Carney maakt…”

De film kan het beste beschreven worden als een light-versie van wat Carney maakt. Het heeft alle juiste elementen, een gespannen sfeer (tussen diverse personages op zowel liefdes- als relationeel vlak), fijne nummers en een lekkere vibe. Toch slaagt regisseur Brett Haley er net niet in de kijker op emotioneel gebied helemaal te raken. Desondanks is Hearts Beat Loud een film die het kijken waard is, want Nick Offerman, Kiersey Clemons, Toni Collette, Sasha Lane en Ted Danson zijn hier een genot om naar te kijken en dragen de film overtuigend.