Searching (2018) – Recensie

Recensie Searching

Hoeveel tijd zit je per dag achter een scherm? Als je een app zou hebben die het bij zou houden, dan zou je misschien wel schrikken. De interfaces die we gebruiken kennen we daardoor tot in detail. Toch kiezen films en series er in veel gevallen voor om ons, zelfs als het zich afspeelt in het heden, een voor ons onbekende interface voor te schotelen. Een scherm dat speciaal door een designer voor een film ontworpen is en er vooral gelikt uit moet zien. Hierdoor heb je als kijker geen sterke band met wat je ziet. Searching is daarop een uitzondering. Het is een film die zich compleet afspeelt in besturingssystemen die we kennen: Windows en Mac OS.

Review Searching

Searching behoort tot het zogenoemde “screen life” genre, waarbij de kijker alleen maar ziet wat er op een computerscherm gebeurt. Je zou het kunnen zien als het verlengde van de “found footage” film.
David Kim (John Cho) is, na de dood van zijn vrouw, een alleenstaande vader die z’n 16-jarige dochter Margot zo goed als hij kan probeert op te voeden. Hij Facetimed en iMessaged met haar en probeert leuke dingen te doen. Wanneer hij haar plotseling niet meer kan bereiken raakt hij langzaam in paniek en belt uiteindelijk de politie. Politiedetective Vick (Debra Messing) werkt samen met hem op de zaak. David realiseert zich dat hij heel veel niet over z’n dochter weet en probeert met behulp van haar laptop aanwijzingen te vinden die zouden kunnen helpen uit te vinden waar zijn dochter is of wat er met haar is gebeurd.

“spannend…”

Alhoewel er een politie onderzoek gaande is focust de film zich vooral op het detectivewerk van David, die met behulp van z’n telefoon, een spreadsheet, Google, Facebook, Tumblr en andere websites steeds meer ontdekt over z’n dochter. Dat levert zeker voor het begin en het midden een spannende thriller op, waarbij je als kijker probeert mee te denken en meeleeft met David. Het gegeven dat het zich allemaal op een scherm afspeelt voelt hier nauwelijks aan als een gimmick. Het is echter tegen het einde van de film dat het geforceerd aan begint te voelen als er beelden worden getoond door middel van verborgen camera’s en nieuwsberichten. Dat geldt trouwens ook voor het verhaal zelf dat op dat moment flink wat aan geloofwaardigheid inlevert en resulteert in een tegenvallend einde. Toch is Searching wel een film die spannend is en voor het grootste gedeelte goed werkt, mede dankzij het acteerwerk van Cho.

4 thoughts on “Searching (2018) – Recensie