Cassette: A Documentary Mixtape (2016) – Recensie

recensie Cassette a mixtape history

Nostalgie is een gevoel waar elke generatie doorheen gaat. Als je kijkt naar de jaren tachtig (bijvoorbeeld Back to the Future), dan keek men terug naar de jaren ’50. Het is begrijpelijk. Naarmate mensen ouder worden denken ze terug aan de periode waarin ze opgroeiden. Daarom zijn dingen die 20 tot 40 jaar geleden populair waren ineens weer hot. Of dat nu een TV show was die je als kind keek, het speelgoed waar je mee speelde of de spelcomputers die je destijds had, mensen zoeken ze weer op en verzamelen ze soms. Het kan soms ook betekenen dat oude formaten herleven. Dit gebeurde al eerder met LP’s, maar deze documentaire laat zien dat dit ook het geval is met cassettes.

Zelf had ik er vroeger heel veel. Het begon in de jaren tachtig toen ik muziek van de radio opnam. Later was er in Rotterdam de Centrale Discotheek, waar je CD’s kon huren. Ik was er wekelijks te vinden om goedkoop de nieuwste muziek te halen en het op cassette te zetten. Ik had zelfs een speciaal programma op m’n PC waarmee ik m’n eigen hoesje kon maken. Ik ging nooit de deur uit zonder m’n Walkman. Naarmate de tijd vorderde deed ik dat ook en verving m’n collectie met CD’s (en een Discman). De cassettes keek ik niet meer naar om. De meeste gooide ik uiteindelijk weg en degenen die geen labels hadden bewaarde ik om het ooit nog uit te zoeken (wat natuurlijk nooit gebeurd is). Als je opgegroeid bent met cassettes, dan heb je waarschijnlijk je eigen verhalen over ze. Dat is ook het geval met de personen in deze documentaire, waaronder Henry Rollins en Thurston Moore. Het kijkt ook naar de muzieklabels, bands en verzamelaars die nog steeds actief bezig zijn met het formaat en zelfs nog nieuwe muziek erop uitbrengen.

Lou ottens Cassette A Documentary Mixtape review

Het meest interessante om te zien is echter het interview met de uitvinder van de cassette, de Nederlandse Lou Ottens die voor Philips werkte. Hij vertelt het verhaal hoe de cassette ontwikkeld werd en brengt een aantal oud-collega’s samen om over die tijd te praten. Hij vindt dat mensen die nog steeds liever naar cassette luisteren een beetje gek zijn aangezien CD en andere digitale formaten veel beter zijn. Hij heeft dus geen nostalgische gevoelens (behalve voor de mensen om zich heen), maar dat geldt niet voor vele anderen die nog steeds gepassioneerd zijn wanneer het om magnetische band gaat dat beschermd wordt door een plastic omhulsel. Een documentaire die er goed uitziet en je zeker moet zien als je opgroeide met cassettes.

2 thoughts on “Cassette: A Documentary Mixtape (2016) – Recensie

1. Goeie tip! Toevallig ben ik momenteel cassettes aan het opruimen en voor een deel aan het digitaliseren. Wellicht dat deze documentaire voorkomt dat ik alles ga weggooien.