Recensie van de Royole Moon – Je persoonlijke bioscoop?

Persoonlijke bioscoop royole moon review

Als ik heel eerlijk ben zou ik elke film in de bioscoop het liefst willen zien in een lege zaal. Geen mobiele telefoons van anderen die je kunnen afleiden, mensen die te laat komen, gepraat tijdens de film of andere frustraties. Toen ik een persbericht binnen kreeg over de Royole Moon was m’n interesse dan ook gewekt. Het werd namelijk beschreven als “een Mobiel 3D-theater”. Je eigen bioscoop dus, waarmee je zonder afleiding van films kunt genieten. Ik nam de proef op de som en kreeg twee weken een recensie exemplaar te leen om dat persoonlijk te ervaren. Is dit product de ultieme filmbeleving voor een filmkijker?

De Royole Moon zit in een doos met daarin de headset, die bestaat uit een “noise-cancelling” koptelefoon met daaraan het scherm. Deze sluit je aan op een kastje ter grootte van een powerbank, waarop het besturingssysteem staat. Verder vindt je in de doos een zakje om ‘m in te bewaren, een schoonmaakdoekje, een oplader en diverse kabels om andere apparaten op het kastje te kunnen aansluiten. Zo is het dus ook mogelijk de beelden van bijvoorbeeld je Playstation, Xbox of Blu-ray speler te zien.

Royole Moon menu

Een goed product moet eigenlijk zonder handleiding te gebruiken zijn. Dus ik sloot de headset aan op het kastje, drukte op de grote knop op het kastje en er was meteen beeld. Aangezien je geen bril op kan als je de Moon op hebt was dat beeld voor mij onscherp, maar daar heeft Royole een prima oplossing voor. Er zitten aan de onderkant namelijk twee draaiknoppen om de lenzen scherp te stellen (van +2 tot -7). Zelf heb ik in m’n bril nog een cilinder, maar ondanks het gemis dat in te kunnen stellen was het beeld uitstekend. Ik heb in het verleden wel eens een mobiele telefoon in een goedkope 3D viewer gestoken, waarbij je duidelijk de pixels zag. Dat is hier niet het geval. Het beeld is scherp en wordt door de fabrikant vergeleken met een scherm van 800 inch dat 20 meter van je vandaan is. Een claim die natuurlijk moeilijk te verifiëren is, maar je krijgt niet het gevoel dat het scherm maar een paar centimeter voor je ogen hangt. Dit is trouwens geen VR headset, dus wanneer je je hoofd beweegt krijg je niet het gevoel dat je in een virtuele ruimte bent.

Royole Moon screenshot

Bij het opstarten kom je terecht in het hoofdmenu waarin je instellingen kunt wijzigen, een browser kan starten, YouTube kan kijken, naar de store van Royole kunt gaan om 3D films te huren of naar een map waarin al je eigen video’s staan. Aangezien het besturingssysteem, Moon OS, gebaseerd is op Android, is het ook mogelijk elke andere willekeurige app te installeren. Het nadeel daarvan is dat er geen Play store beschikbaar is en je de applicaties dus van websites moet halen die apk bestanden aanbieden (wat me persoonlijk altijd toch wel een onveilig gevoel geeft). Daarna moet je dit handmatig installeren. Ik besloot Netflix te installeren en dat ging zonder problemen, maar gebruikersvriendelijk is dit helaas niet. Als het eenmaal geïnstalleerd is, is de bediening van Netflix gewoon als in elke andere app en streamt het apparaat zonder problemen je content.

Royole Moon recensie

Maar hoe zit het met de kijkervaring? De headset is op diverse manieren in te stellen, zodat deze comfortabel op je hoofd zit. De kap sluit het buitenlicht goed af en alhoewel ik de eerste keer nog last had van beslagen lenzen (waarschijnlijk omdat hij in een koude bestelwagen had gelegen), heb ik dit daarna niet meer meegemaakt. Nu ben ik misschien niet de grootste fan van 3D, maar Gravity is wel één van m’n favoriete 3D films. Destijds ben ik er speciaal meerdere keren voor naar de bioscoop gegaan, dus dat was de perfecte film om de set mee te testen. Wist dit die ervaring te evenaren? Het antwoord is zowel ja als nee. De 3D ziet er namelijk bijna net zo goed uit als in de bioscoop en aangezien je afgesloten bent van de buitenwereld krijg je het gevoel dat je in de bioscoop bent. Je kan geen andere dingen gaan doen en hebt alleen maar focus op wat er voor je ogen gebeurt. Toch merkte ik al snel dat ik het beeldformaat iets kleiner moest instellen omdat de hoeken van het beeld niet met elk oog te zien en iets onscherp waren. Na het aanpassen hiervan was dit verholpen, maar je krijgt dan wel weer het gevoel iets verder van het scherm af te zitten.

Een mooi apparaat, maar zou ik deze aanraden? Met een prijs van maar liefst 899 euro is dat moeilijk en ik vroeg me dan ook af wie de Royole Moon zou kopen. Het is een product voor een niche markt en ik kan me voorstellen dat wanneer je veel reist en in het vliegtuig zit dat dit een perfecte manier is om films en series op een hoge kwaliteit, afgesloten van de buitenwereld te kijken. Maar thuis? Zoals gezegd had ik de Moon twee weken in huis en ik pakte wanneer ik een film wilde kijken niet spontaan deze headset. M’n voorkeur ging uit naar de TV. Daarnaast vroeg ik me af of de ervaring in vergelijking met een high end smartphone zoals die van Samsung met een Gear VR daadwerkelijk heel anders is. Toegegeven, de prijs daarvan is bijna hetzelfde als de Moon, maar de telefoon kan je ook zonder de Gear blijven gebruiken. Misschien zou de Royole Moon met een wat lagere prijs meer mensen aanspreken. Desondanks is het voor het moment misschien wel één van de meest interessante manieren om je eigen privébioscoop constant bij je te kunnen hebben, als de prijs geen obstakel is.

2 thoughts on “Recensie van de Royole Moon – Je persoonlijke bioscoop?