A Muppet Family Christmas (1987) – Recensie

A Muppet Famil Christmas Recensie
Terwijl de lijst van de estafette race van de tien beste kerstfilms inmiddels al heel wat wijzigingen heeft gezien, is de week van kerstfilms ook daadwerkelijk kijken voor mij aangebroken. Natuurlijk heb ik Home Alone inmiddels al gezien, maar dit jaar wilde ik ook eens wat films zien die nieuw voor me waren. Toen ik naar de Filmjunk podcast luisterde hadden ze het over deze Muppets kerstfilm. De Muppets versie van A Christmas Carol behoort tot m’n favorieten en ik had nog nooit eerder van deze film gehoord. De combinatie van Muppets en kerst was genoeg reden om deze te bekijken.

Het is kerst en de Muppets gaan met z’n allen op bezoek bij de moede van Fozzy om het daar te vieren. Alhoewel die op het punt staat te vertrekken om in Florida van de zon te genieten, blijft ze uiteindelijk toch en wordt het huis langzaam steeds voller. Degene die echter niet van de partij is, is Miss Piggy. Ze komt later en als er een sneeuwstorm losbarst maakt Kermit zich zorgen en vraagt hij zich af of ze het wel zal redden.

A Muppet Family Christmas is een TV-special en duurt slechts een minuut of 50. Toch is het voor fans van het werk van Jim Henson een genot om te kijken. Niet alleen omdat de Muppets meedoen, maar ook zijn andere creaties. Zo komt de hele cast van Sesamstraat ook langs, is er een moment dat zelfs de Muppet babies even in beeld komen en maken zelfs de Freggels en de bekende man met z’n hond deel uit van het verhaal. Voor mij in ieder geval een hoop nostalgie met een vleugje kerst er over heen gegoten en daarmee erg leuk om te kijken.