The Foreigner (2017) – Recensie

Recensie The Foreigner

Alhoewel de grote actiehelden uit de jaren tachtig en negentig langzaam oud beginnen te worden, blijven sommigen films in het genre maken alsof ze nog steeds jong zijn. Dat levert af en toe nog best vermakelijke films op, maar soms moet je als acteur ook de realiteit onder ogen zien en het type rol dat je speelt aanpassen. Voor Jackie Chan geldt dat misschien nog wel meer. Hij is natuurlijk bekend van z’n extreme stunts en gevechten, maar wanneer je ouder wordt gaat dat allemaal wat minder makkelijk. Dat zie je ook terug in het type rollen. Hij heeft meer stemmen ingesproken en ook in z’n fysieke rollen doet hij minder (denk aan The Karate Kid of Chinese Zodiac). In The Foreigner zie je dit ook terug. Een serieuze rol, zonder z’n typische humor.

Review The Foreigner

Quan Ngoc Minh (Jackie Chan) is een alleenstaande vader die samen met z’n dochter in Londen woont. Samen zijn ze op weg naar een kledingwinkel om een jurk te kopen. Ze zijn op het verkeerde moment, op het verkeerde plaats. Een bom ontploft en de dochter overleeft het niet. Quan wil weten wie er achter de aanslag zit en is tot alles in staat om een antwoord op z’n vraag te krijgen. Hij vermoedt dat de Noord-Ierse leider Liam Hennessy (Pierce Brosnan) meer weet.

“teleurstellende film…”

Het idee achter de film, een vader die antwoorden wil, is goed. De opening waarin de aanslag plaatsvindt, Quan rouwt om de dood van z’n dochter en het proces van het vinden van de daders begint voelen realistisch aan. Quan bijt zich vast omdat hij antwoorden wil, maar het duurt niet lang voordat hij eigenlijk overkomt als een soort psycho. Op basis van minimale informatie is hij overtuigd dat Liam Hennessy weet wie het heeft gedaan en plaatst hij bommen om te intimideren. Vanaf dat moment is de film een mix van politieke intriges, terrorisme en wraak die niet altijd goed uit de verf komen. Daarnaast kan regisseur Martin Campbell het niet laten om er een aantal momenten in te stoppen die totaal niet passen, zoals wanneer Quan even kort z’n spieren traint door een auto tegen een heuvel op te duwen of wanneer Chan tijdens een gevecht even verbaast naar z’n voet kijkt, wat normaliter als grap gebruikt wordt. The Foreigner heeft z’n spannende momenten en interessante actiescènes, maar door z’n vreemde toon is het toch een wat teleurstellende film.