The Dark Tower (2017) – Recensie

Recensie The Dark Tower

De geschiedenis van Stephen King boeken die verfilmd zijn is enorm. Meestal levert dit films op die meer dan de moeite waard zijn en de verwachtingen voor The Dark Tower waren hoog gespannen. Deze boekenserie heeft een grote schare aan fans en dan heb je als scenarist en als regisseur wat waar te maken. Toen deze film uiteindelijk uitkwam waren de eerste reacties teleurstellend en dat is misschien begrijpelijk, want je kan in een film nu eenmaal niet zoveel details stoppen als in boekenvorm. Maar wat als je, zoals ik, de boeken totaal niet kent? Kan je er dan meer van genieten?

Review The Dark Tower

Jake (Tom Taylor) woont in New York en worstelt na de dood van z’n vader. Hij wordt geplaagd door dromen over “The Dark Tower”, een toren die diverse werelden beschermd tegen het kwaad. Een tovenaar (ook bekend als “The Man in Black” (Matthew McConaughey) probeert met behulp van de kracht van kinderen de toren te vernietigen, terwijl een “gunslinger” (Idris Elba) wraak wil nemen op de tovenaar. Jake tekent alles wat hij ziet, maar z’n moeder en nieuwe vriend vinden hem te obsessief en willen hem laten opnemen. Als Jake ziet dat de mensen uit z’n dromen ook daadwerkelijk lijken te bestaan besluit hij te ontsnappen en komt hij terecht in de wereld waarover hij droomt. Kan hij helpen de Dark Tower te beschermen?

“meer dan vermakelijk…”

Alhoewel na het zien van The Dark Tower duidelijk is dat men geprobeerd heeft heel veel verhaal in één film te proppen. Hierdoor proef je tijdens het kijken dat er onvoldoende tijd is om bepaalde concepten echt goed uit te werken waardoor de emotionele impact van bepaalde gebeurtenissen soms ontbreekt. Kijk je daar voorbij, dan valt er echter nog genoeg te genieten. Vermakelijke actie, leuke acteerwerk van Elba en MConaughey en een min of meer afgerond verhaal. Het is zeker niet de beste Stephen King verfilming, maar als tussendoortje meer dan vermakelijk.

2 thoughts on “The Dark Tower (2017) – Recensie

1. Ik heb een passie voor boeken en probeer ook af en toe iets van Stephen King te lezen. De zwarte toren is een van die boeken en ik vond het niet om door te komen. King heeft mooie verhalen maar is geen literair genie. Over de film The black tower lees ik eigenlijk alleen maar teleurstellende of zelfs negatieve kritieken. De film staat hier klaar maar die hele sfeer rond de film heeft me nog niet enthousiast gemaakt. Nu lees ik jouw commentaar en ook dat van @Paul dus ik ga hem toch maar bekijken. Als tussendoortje.