The Art of Organized Noize (2016) – Recensie

Recensie The Art of Organized Noise

Organized Noize zal bij velen niet zo snel een belletje doen rinkelen. Maar als je bekend bent met het vroege werk van bijvoorbeeld Outkast, Goodie Mob of de nummers “Waterfalls” van TLC of “Don’t Let Go (Love)” van En Vogue, dan ken je ze wel. Het is namelijk het productieteam achter de muziek die Atlanta als muziekstad op de kaart zette. Deze documentaire, die op Netflix te vinden is, toont hun geschiedenis en hoe ze de top wisten te bereiken, maar ook hoe ze uiteindelijk die positie verloren.

Review The art of Organized noise

Het drietal Sleepy Brown, Rico Wade en Ray Murray leerde elkaar in Atlanta kennen. Ze begonnen samen muziek te maken en leerden diverse artiesten kennen. Ze verbleven allemaal in één huis (dat omgedoopt werd tot The Dungeon), waarin ze constant bezig waren om muziek te maken. Artiesten sliepen er regelmatig op de grond, in de hoop om uiteindelijk samen succes te bereiken. Uiteindelijk kwam dat er ook en niet alleen deze muziekproducers praten over die tijd, maar ook diverse artiesten zoals leden van Outkast, Goodie Mob en producers als Sean Combs en L.A. Reid. Toch was het juist het succes wat uiteindelijk hen teveel werd. Met een getekend miljoenencontract op een jonge leeftijd gaven ze wilde feesten en verloren ze langzaam de focus op wat hen zo goed maakte. De groepen waarvoor ze muziek maakten hadden veel geleerd in The Dungeon en ontwikkelden hun eigen sound verder zonder hen.

En alhoewel er toegang is tot veel archiefmateriaal en artiesten voelt deze documentaire rommelig aan. Sommige verhalen voegen weinig toe aan het geheel en tegelijkertijd krijg je bij het bekijken van The Art of Organized Noize het gevoel dat het tegelijkertijd een reclame is voor het productieteam. Een soort “remember us”? Voor hip hop fans interessant om te kijken, maar niet strak genoeg om een muziekfilm te zijn die iedereen zal aanspreken.

The Art of Noize is beschikbaar via Netflix