Atlanta – Seizoen 1 – Serie recensie

Recensie Atlanta seizoen 1

Donald Glover zullen de meeste kennen als acteur, maar hij is ook artiest (Childish Gambino), regisseur, schrijver, komiek en producer. Hij verscheen in Community, The Martian, Spider-Man: Homecoming en kruipt voor de Han Solo film in de huid van Lando Calrissian. Het is dus iemand die een druk leven heeft en ook nog tijd vindt om z’n eigen serie te maken in de vorm van Atlanta. Een serie die ik al een tijd op het oog had, maar niet aan toe kwam. Gelukkig had ik een lange vlucht waarbij de show op het entertainmentsysteem stond en ik het eindelijk kon kijken.

Review Atlanta seizoen 1

Earn (Donald Glover) is vrienden met Alfred Miles (Brian Tyree Henry), die beter bekend staat onder zijn rapnaam Paper Boi. Alhoewel Paper Boi muziek heeft, wordt hij niet bekend en Earn stelt voor om z’n manager te worden en hem te helpen door te zorgen dat z’n nummers op de radio te horen zijn. Samen met Paper Boi en z’n vreemde huisgenoot Darius (Lakeith Stanfield) komen ze in diverse situaties terecht. Tegelijkertijd worstelt Earn met z’n relatie met Van (Zazie Beetz) met wie hij een dochter heeft. Lukt het hem succesvol te zijn als manager en genoeg geld te verdienen om ook zorg te dragen voor anderen?

” een topserie…”

Als je Atlanta met één woord zou moeten beschijven dan is dat bizar. Het is een komedie serie die geen vast formaat heeft (één van de afleveringen is een praatprogramma met daartussen neppe reclames), soms surrealistische momenten heeft (ik noem bijvoorbeeld een onzichtbare auto), maar bijna constant hilarisch is. Daarbij is vooral Darius m’n favoriet, die soms enorm dom lijkt, maar regelmatig Earn weet te verbazen. Als ik één kritiekpunt heb is dat dit eerste seizoen en de afleveringen te kort waren. Dat de serie een plek in IMDb top 250 van beste series heeft verbaast me in ieder geval niets. Donald Glover is erin geslaagd een topserie neer te zetten.