Their Finest (2017) – Recensie

Recensie Their Finest

“Film is het leven zonder de saaie stukken” is een van de teksten uit Their Finest en een belangrijke reden waarom we zo van films houden. Als het goed is bieden ze anderhalf tot drie uur een wereld aan waarin er constant iets gebeurt of dat nu veel actie is of kleine persoonlijke momenten. Het is een periode waarin je zelf niets hoeft te doen en toch ontzettend veel meemaakt. Echt goede films zijn in staat om je te raken of je een ander inzicht te geven over iets waar je normaal niet bij stil staat. En dat begint allemaal bij iemand die een goed idee heeft en dat om weet te zetten in een boeiend script. Dat is gedeeltelijk waar deze titel om draait.

Review Their Finest

Londen, gedurende de tweede wereldoorlog, net na de gebeurtenissen in Duinkerk. Catrin Cole (Gemma Arterton) is op zoek naar werk en weet een baan te bemachtigen om scripts te schrijven voor propagandafilms. Ze heeft talent, maar nog veel te leren. Ze krijgt een krantenartikel onder haar neus over een tweeling die met de boot van hun vader richting Duinkerken vaarden om mee te helpen en ze wordt gevraagd om meer onderzoek naar het verhaal te doen. Ze bezoekt de zussen en wanneer ze terugkomt wordt er besloten dat dit het perfecte verhaal is om een propagandafilm te maken om de Amerikanen er van te overtuigen dat ze zich bij de oorlog moeten aansluiten. Terwijl het leven in Londen steeds moeilijker wordt moet Catrin worstelen met moeilijke acteurs, scripts die herschreven moeten worden terwijl ze ook worstelt haar relatie te houden.

“fijne film…”

Na recent Dunkirk te hebben gezien is dit een mooie aanvulling die juist door die ander film zo veel meer gaat leven. Maar ook als je die film niet gezien is Their Finest een titel die genoeg te bieden heeft op zowel het vlak van drama als humor. Bill Nighy is een genot om te zien als oudere acteurs die iedereen de les wil leren vanwege zijn ervaring, maar tegelijkertijd snel op z’n tenen getrapt is als alles niet helemaal gaat zoals hij dat zou willen. Ook weet de film goed over te brengen hoe moeilijk de situatie was, wat de rol van film was en tegelijkertijd wat er achter de schermen allemaal gebeurt en nodig is voordat iets wat elke keer gewoon in de bioscoop verschijnt. Een fijne film om te kijken, vooral voor filmliefhebbers.

5 thoughts on “Their Finest (2017) – Recensie

1. Ik vond het een hele mooie, grappige film. Het proces rond het schrijven van een script is heel goed getroffen (“we maken er een oom van!”). Ik kan me dan ook helemaal vinden in je lovende recensie, alleen vroeg ik me af waarom je een zes hebt gegeven en niet hoger?