Resident Evil: The Final Chapter (2016) – Recensie

Recensie Resident Evil the FInal Chapter

Als je aan langlopende filmreeksen denkt, zal Resident Evil niet een serie zijn waar je meteen aan denkt. Toch begon de franchise in 2002 en zijn we inmiddels al bij het zesde deel beland. Ondanks het feit dat de films weinig positieve recensies ontvingen, was er een publiek dat de films kon waarderen en leverde elk deel vele malen z’n productiebudget op. De Resident Evil films staan misschien niet hoog aangeschreven, maar ze staan wel garant voor veel actie, horror elementen en natuurlijk de hoofdrolspeler Milla Jovovich. Zoals de titel al doet vermoeden is dit het laatste deel in de serie (alhoewel een reboot inmiddels al aangekondigd is).

Review Resident Evil the FInal Chapter

Voor degenen die onbekend zijn met de reeks (of wie de gebeurtenissen uit vorige delen al weer vergeten is), opent de film met een korte introductie van de wereld van Resident Evil, waarin The Umbrella Corporation verantwoordelijk is voor het vrijlaten van het T-virus dat bijna iedereen op de wereld heeft geïnfecteerd en de mensen verandert heeft in zombies. Het is nu aan Alice, die na de vorige film in een verwoest Washington is om terug te keren naar Raccoon City, waar alles is begonnen, in de hoop de laatste mensen nog te redden door een middel te vinden dat zich binnen Umbrella bevindt en het T-Virus kan vernietigen.

“Een film die geen pretenties heeft…”

The Final Chapter is zo’n film waar je niet te veel van moet verwachten en je verstand simpelweg op nul moet zetten. Alice heeft geen enkel moment rust en rolt van de ene in de andere actiescène, die vaak vermakelijk zijn, maar regelmatig iets te enthousiast zijn opgeknipt waardoor het soms erg moeilijk is om duidelijk te zien wat er nu precies gebeurt met diverse cuts binnen een paar tellen. Milla Jovovich is een prima actieheld die zich nog steeds kan meten met bijvoorbeeld een Black Widow qua vechtkwaliteiten. Een film die geen pretenties heeft en simpel entertainment wil bieden en dat met volle overtuiging doet.

2 thoughts on “Resident Evil: The Final Chapter (2016) – Recensie

1. Fijn dat je ervan hebt kunnen genieten. Ik was ietsje minder enthousiast over dit slot, maar dat heeft met mijn verwachtingen te maken. 🙂

• Volgens mij heb ik ooit nog 1 andere film uit de serie gezien, maar daar kan ik me helemaal niets van herinneren en ik had al hele lage verwachtingen, dus was wel ok om te zien.