American Anarchist (2016) – Recensie

Recensie American Anarchist
Ik kan me nog goed herinneren dat ik tijdens m’n studie in aanraking kwam met internet. Het was eind jaren ’90 en de wereld van internet zag er compleet anders uit. Het was voor de meesten nieuw en in mijn klas betekende dat iedereen er veel te veel tijd aan besteedde en het grootste gedeelte een jaar over moesten doen. We waren allemaal op een leeftijd waar je op zoek bent naar grenzen, waarbij we een constant kat en muis spel speelden met systeembeheerders, zodat we toch nog een manier konden vinden om achter de computer te kruipen op momenten waarachter dat eigenlijk niet mocht. Er was van alles te vinden online, ook extremere dingen en één daarvan was The Anarchist Cookbook, geschreven door William Powell. Niemand deed gelukkig wat met de informatie, maar het was stoer om te laten zien dat je zoiets gevonden had. Toch is dit beruchte boek sinds publicatie in de jaren ’70 vaak gebruikt. Want het bevat recepten voor bommen, het maken van geluidsdempers, drugs en andere manieren om anderen aan te vallen. In deze documentaire praat regisseur Charlie Siskel met de schrijver over zijn boek.

Review American Anarchist

Powell schreef het boek toen hij 19 was. Hij had een zware jeugd gehad en zag de maatschappij veranderen. Hij vond het belangrijk dat iedereen zich kon verdedigen en werkte in een bibliotheek wekenlang aan het boek, gedeeltelijk gebaseerd op Amerikaanse legerboeken. Dat z’n boek zoveel impact zo hebben wist hij van tevoren niet en als 65-jarige is dat iets wat hij nog steeds met zich meedraagt en hem blijft achtervolgen. Het heeft ook impact gehad op z’n carriere als leraar. Powell weet goed onder woorden te brengen wat zijn worstelingen zijn geweest en wat voor impact het boek op z’n leven heeft gehad en dat is het interessante aan deze documentaire. Wat echter vervelend is, is dat Siskel maar één duidelijke agenda heeft: Powell afschilderen als een gewetenloos monster, zelfs als al snel duidelijk is dat Powell veel moeite met z’n verleden heeft en in principe machteloos is in het stoppen van publicatie. Constant wil Siskel duidelijk maken dat allerlei verschrikkelijke aanslagen gedeeltelijk de schuld zijn van Powell en het is knap dat die op zijn beurt rustig blijft en zijn woorden voorzichtig kiest om te antwoorden. De eenzijdigheid vanuit Siskel doet heel wat af aan de film, maar het is juist Powell die hier sterk uit naar voren komt. Hij heeft toen hij 19 was iets gedaan waar hij compleet van overtuigd was en wat hij achteraf nooit had moeten doen. Een sentiment dat voor iedereen herkenbaar zal zijn. We hebben allemaal toen we jong waren zaken gedaan die achteraf niet zo verstandig bleken te zijn, dat maakt ons niet meteen slechte personen.

American Anarchist is beschikbaar via Netflix