The Keepers (2017) – Recensie

Recensie The Keepers

De Netflix original The Keepers lijkt tijdens de eerste aflevering een serie te zijn die draait om de onopgeloste moord op een non, Cathy Cesnik, die les gaf op een katholieke school. in Baltimore Het schetst een beeld van wie ze was, hoe ze in het leven stond en wat ze voor anderen betekende. Ze verdween onverwacht, haar verlaten auto stond in de buurt van haar huis en haar levenloze lichaam werd tijdens de winter op een afgelegen plek gevonden. Twee oudere dames doen er alles aan om deze open moordzaak op te lossen, waarbij de politie naar hun gevoel onvoldoende deed. Al snel kom je er achter dat er rondom de moord veel meer speelde. Iets waardoor er nog veel meer slachtoffers dan alleen Cathy Cesnik zijn.

Review The Keepers Netflix

De katholieke school waar het om draait, werd met harde hand geleid door priester Joseph Maskell. Het was een man waarvoor iedereen bang was, maar helaas ook iemand die z’n macht gebruikte om de jonge meisjes op de school op allerlei manieren te misbruiken, waarbij hij niet de enige was. Daarmee wordt de moord in een breder perspectief getrokken en in z’n zeven afleveringen komen diverse aspecten aan bod, waaronder een rechtszaak van twee anonieme slachtoffers, mogelijke daders van de moord en vertellen voormalig leerlingen over hun verschrikkelijke ervaringen.

“boeiende true crime…”

Het maakt van The Keepers geen makkelijke documentaire serie om te kijken. De gruwelijke ervaringen die de slachtoffers hebben moeten doorstaan doet je bloed koken en toont helaas aan dat er binnen de kerk (zoals ook later op brede schaal bekend zou worden door het Spotlight team) misbruikt gemaakt werd van religie (en positie) om een situatie van macht te creĆ«ren waarin de tieners het niet aandurfden om er maar iets over te zeggen. Was Cathy Cesnik iemand die dat wilde veranderen? The Keepers geeft geen definitieve antwoorden, maar is goed opgebouwd met aan het einde van elke aflevering een cliffhanger. Er wordt soms misschien iets te veel tijd besteed aan de Facebook pagina van de twee oudere dames, maar als geheel is dit een boeiende true crime serie.