Demain Tout Commence (2016) – Recensie

Recensie Demain tout commence

Dankzij Intouchables heeft de carrière van Omar Sy een enorme boost gekregen. Hij verscheen daarna niet alleen in meer Franse films, maar maakte ook de overstap naar Hollywood en was te zien in onder andere Jurassic World, Inferno, Burnt en X-Men: Days of Future Past. Alhoewel hij in die rollen zeker niet slecht was komt hij het meest tot z’n recht wanneer hij de focus is van de film. Natuurlijk was mede dankzij hem Intouchables een succes, maar ook in Monsieur Chocolat liet hij zien dat hij ook sterk is in een rol die meer “range” vraagt. In Demain Tout Commence is dit ook het geval, alhoewel het vooral steunt op zijn komische talent.

Review Demain Tout Commence

Samuel (Omar Sy) werkt in Marseille bij een populaire uitgaangsgelegenheid en geniet volop van het leven. Hij bestuurt een groot jacht voor toeristen en slaapt met diverse vrouwen die betovert zijn door de sfeer. Na een wilde avond staat plotseling een vrouw uit z’n verleden voor de boot, met een baby. Ze vertelt hem dat het zijn dochter is en laat hem in de steek. Hij probeert nog achter haar aan te gaan, maar kan haar niet meer vinden als hij in Londen terecht komt. Door omstandigheden weet hij een baan te krijgen als stuntman en hij besluit z’n dochter alleen op te voeden en haar het gelukkigste meisje ter wereld te maken. Als de waarheid echter een rol begint te spelen moet hij keuzes maken hoe hij daar mee om zal gaan.

“een luchtige feelgood film…”

Voor ongeveer negentig procent van de speelduur is Demain Tout Commence een luchtige feelgood film. Samuel woont in een apartement dat ingericht zou kunnen zijn door Josh uit Big en heeft zo’n sterke band met z’n dochter dat hij bereid is alles voor haar te doen, zelfs als dat anderen de stuipen op het lijf jaagt (zoals wanneer hij na elke stunt doet alsof hij dood is en z’n dochter hem weer tot leven brengt). Wanneer z’n éénouder gezin situatie echter dreigt te veranderen probeert hij dat zo goed mogelijk te begeleiden, zelfs als dat betekent dat hij z’n dochter niet de waarheid vertelt. Wat trouwens opvalt is dat z’n dochter Gloria (Gloria Colston) gespeeld wordt door een Amerikaanse actrice. Dat Amerikaanse accent is vreemd voor iemand met een Franse vader die in Londen opgroeit en de film wuift dat weg door te zeggen dat ze veel Amerikaanse series kijkt…wat niet meteen een overtuigende reden is. Toch valt er weinig negatiefs op deze film aan te merken. Ja, zo af en toe is het allemaal wel heel lief (zoals wanneer Samuel en Gloria hun eigen dansje doen), maar het laatste gedeelte heeft genoeg gewicht om een goede balans van emoties te bieden. Al met al een film die lekker wegkijkt en regelmatig geslaagde grappen maakt.

4 thoughts on “Demain Tout Commence (2016) – Recensie

1. Een van zijn ‘mindere’ feelgood films als je het mij vraagt. Nog steeds prima hoor, maar een wat serieuzere rol is misschien ook wel een keer goed. Nu is het allemaal redelijk voorspelbaar.

• Ja, weinig echte verrassingen (eentje zag ik niet helemaal aankomen), maar zoals je zegt prima film die gewoon lekker wegkijkt.