xXx: Return of Xander Cage (2017) – Recensie

Recensie xXx: Return of Xander Cage

Vin Diesel heeft in z’n carrière al een grote verscheidenheid aan karakters gespeeld, maar is vooral een acteur die zichzelf neerzet als actiester met z’n Fast & Furious en Riddick films en de extreme sports versie van James Bond: xXx. De eerste film in de franchise was bizar maar vermakelijk en in het tweede deel werd zijn rol overgenomen Ice Cube. Zoals de titel al duidelijk maakt is Diesel na 15 jaar terug. Wat voor films levert dat op?

Review xXx: The Return of Xander Cage

Meteen tijdens de opening wordt het, tijdens een monoloog van Augustus Gibbons (Samuel L. Jackson), duidelijk dat dit een film is die zichzelf niet serieus neemt. Gibbons probeert daarin voetballer Neymar te overtuigen dat hij ook deel van de xXx organisatie deel uit zou moeten maken. Het zet de toon voor de rest van de film die maar één ding wil leveren: bizarre actie. Of het nu een achtervolging is op motoren die op het water kunnen rijden, Vin Diesel die op ski’s door de jungle glijdt of een gevecht op een snelweg waarbij auto’s niet altijd kunnen worden ontweken…het zijn originele momenten die je waarschijnlijk nog niet eerder op film gezien hebt.

“heerlijke ” verstand op nul” actie…”

Diesel heeft een leuke cast bij elkaar weten te krijgen, waaronder Donnie Yen, Tony Jaa, Deepika Padukone en Ruby Rose. Dat levert erg toffe momenten op waarbij een vechtscène van Yen vooral een hoogtepunt is. Het concept achter Fast & Furious, waarbij een hecht team ontstaat dat op elkaar inspeelt, wordt hier ook gebruikt en succesvol. Samen zijn ze op zoek naar een apparaat dat de gebruiker in staat stelt om satellieten als wapens te gebruiken door ze te laten neerstorten. Veel gecompliceerder wordt het allemaal niet. Het draait allemaal om heerlijke “verstand op nul” actie, foute oneliners en nog meer actie. Als je daarnaast totaal geen hoge verwachtingen hebt is dit een heerlijke film en precies datgene wat Fate of the Furious had moeten zijn. Domme actie met een “big smile”.

5 thoughts on “xXx: Return of Xander Cage (2017) – Recensie

1. Ik heb deze film een maand geleden gezien en kan me er helemaal NIKS meer van herinneren. Totaal mijn geheugen uit gegleden.

Maar als dit beter is dan Fast 8…
    Dan komt er nóg een reden bij op de grote hoop argumenten waarom ik die film niet ga zien.. 😛

2. Beste Nostra, onder wat voor invloed was je toen je deze film over je heen liet komen? Ik ben heel erg benieuwd!

Maar alle gekheid op een stokje. Ik hou wel van een hersenloze actiefilm op zijn tijd maar dit vond ik wel too much en echt teveel over de top gaan. Daarbij waren de special effects ook niet altijd even overtuigend. Nee, ik heb hier niet heel veel plezier aan beleefd.

• Ik was onder invloed van de deceptie van de laatste Fast & Furious film 😉

Maar serieus, ik heb deze film met een grote grijns op m’n gezicht zitten kijken en aangezien het vanaf het begin al zo over the top was ging ik daar gewoon in mee 🙂