Arès (2016) – Recensie

Recensie Arès

Het Parijs van 2035 ziet er volgen Arès heel anders uit dan nu. De regering bestaat niet langer en de maatschappij is veranderd. Er zijn 15 miljoen werklozen en veel mensen wonen in tenten op straat. Regelgeving is niet meer wat het was en mensen mogen hun lichaam verkopen om mee te doen aan levensgevaarlijke experimenten. Dat heeft ook gevolgen gehad op de vechtsport, wat in deze maatschappij het event is waar iedereen naar kijkt en op gokt. Arès is één van de mannen die door middel van smartdrugs ooit een topvechter was, maar die inmiddels aan lager wal is geraakt. Wanneer zijn zus wordt opgepakt en beschouwd wordt als terrorist is de enige manier waarop hij haar kan bevrijden te betalen. Om geld te verdienen kan hij maar één ding doen: Terug de kooi in en een dosis drugs nemen die tot nu toe nog geen overlenden heeft opgeleverd.

review Arès

De futuristische DVD-cover, waar te zien is hoe de Eiffeltoren inmiddels grote schermen voor de gevechten heeft gekregen, spreekt aan. Arès loopt met zijn twee nichtjes in deze alternatieve werkelijkheid en geeft het gevoel van een film als The Fifth Element. Als je echter met die verwachting de film bekijkt dan zal je al snel met een teleurgesteld gevoel zitten. Dit is een vechtfilm waarbij het hoofdpersonage het niet alleen tegen andere vechters op moet nemen, maar ook tegen het systeem. Daarbij moet hij ook nog z’n twee nichtjes beschermen, terwijl de auto’s een opstandige tiener is die niets met z’n “hulp” te maken wil hebben.

Met een speeltijd van slechts 80 minutes is dit een erg korte film en alhoewel de wereld er redelijk overtuigend uitziet weet de film als geheel onvoldoende te overtuigen. De gevechten zijn kort en zo verknipt dat ze alles behalve spannend zijn om te bekijken. Dan blijven de gebeurtenissen buiten de ring over en daar ontbreekt helaas ook diepgang, waardoor je als kijker nooit echt geeft om wat er zich allemaal afspeelt. Helaas een teleurstellende film dus.