Trollhunter (2010) – Recensie

Recensie Trollhunter

Als je op Wikipedia zoekt naar het “found footage” genre dan zie je dat er, alhoewel er daarvoor ook titels waren, na The Blair Witch Project een ware explosie van titels is geweest. De meeste daarvan zijn onbekende films en natuurlijk met een goede reden. Het maken van een found footage film kan heel goedkoop gedaan worden. Er hoeft over het algemeen minder gelet te worden op cameravoering, hoe de beelden er uit zien en of alles wel in focus is. En natuurlijk zijn er diverse uitzonderingen waar er wel budget was en er bewust voor gekozen is als effectief middel om een verhaal te vertellen (Cloverfield, Chronicle, End of Watch en Europa Report om maar enkele titels te noemen). Het Noorse Trollhunter verscheen recent op Netflix en is ook deze stijl opgenomen. Is dit een betere aanpak van de Noorse mythologie dan het verschrikkelijke Trolls?

Review Trollhunter

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, natuurlijk! Maar tegelijkertijd was dat ook niet zo moeilijk. Trollhunter pakt het realistisch aan en volgt een groep studenten die onderzoek doet naar het illegaal jagen op beren. Ze verdenken Hans (Otto Jespersen) hiervan, een schuwe man, die niet openstaat om het groepje inzicht te geven in z’n werkzaamheden. De studenten besluiten hem echter te volgen en komen tot de ontdekking dat er meer gaande is en Hans zich helemaal niet bezig houdt met beren, maar een soort opzichter is voor trollen en verantwoordelijk is voor het veilig houden van Noorwegen tegen deze zeer agressieve wezens, die in verschillende soorten voorkomen.

“heerlijke spel van de cast…”

Met veel donkere humor, maar ook spannende momenten en logische verklaringen voor allerlei verschijnselen weet Trollhunter z’n wereld overtuigend neer te zetten en dankzij het heerlijke spel van de cast voel je zelf ook de angst die ze in diverse situaties ervaren als ze oog in oog met de wezens staan die in staat zijn om ze met één klap te doden. En natuurlijk draagt de manier waarop het gefilmd is daar aan toe, net als de groep stap je als kijker een onbekende, bovennatuurlijke wereld binnen waarbij Hans al jaren in werkt en overkomt als een onverschrokken man die alles op z’n pad te lijf durft te gaan. Het resultaat een erg spannende en vermakelijke drama/horror/komedie film, waarbij de diverse trollen op angstaanjagende wijze tot leven zijn gebracht.

4 thoughts on “Trollhunter (2010) – Recensie