Imperial Dreams (2014) – Recensie

Review Imperial Dreams

Dat het als jongere moeilijk is om in een arme achterstandsbuurt op te groeien is door de jaren heen vele malen onderwerp geweest van diverse films. De recente Oscarwinnaar Moonlight is daar een goed voorbeeld van. Helaas hebben dat soort films regelmatig dezelfde verhaallijnen en voel je de clichés al van ver aankomen. Is deze exclusieve Netflix film daarop een uitzondering?

Bespreking Imperial Dreams

John Boyega (die je vast kent uit Star Wars The Force awakens) speel hier Bambi, een jongen die net uit de gevangenis komt er weer terug gaat naar zijn oude wijk. Een wereld met veel kansen maar waarvan de meeste niet altijd legaal zijn. Z’n oom Shrimp doet hem een voorstel om een auto met drugs naar een andere staat te rijden maar Bambi wil het rechte pad blijven volgen hoe moeilijk dat ook is. Zijn moeder is verslaafd aan drugs, zijn vriendin zit in de gevangenis en hij is de enige die voor zijn zoon kan zorgen. Het blijkt echter moeilijk te zijn om weer aan de slag te gaan, omdat hij geen rijbewijs heeft, geen geld om de nodige documenten aan te schaffen en ook nog eens alimentatie moet betalen puur omdat het systeem zo werkt. Hij wordt uit huis gezet door zijn oom en wordt gedwongen om samen met zijn zoon in zijn kapotte auto te leven. Wanneer één van zijn vrienden ook nog eens gezocht wordt door een lokale bende lijkt zijn situatie uitzichtloos te zijn.

” verrassend is de film dus allerminst…”

Imperial Dreams vertelt kort gezegd dus geen verhaal wat je niet eerder al eens hebt gezien in een film. De diverse clichés stapelen zich langzaam op en verrassend is de film dus allerminst. Toch zorgen de acteerprestaties van de cast er voor dat het geen vervelende film is om te kijken, maar stiekem hoop je toch op meer en dat weet de film niet te brengen.

2 thoughts on “Imperial Dreams (2014) – Recensie