Ron Goossens, Low Budget Stuntman (2017) – Recensie

Recensie Ron Goossens Low Budget Stuntman

Regisseurs Steffen Haars en Flip van der Kuil staan niet bekend om hun subtiele humor. Creaties als New Kidz en Bro’s Before Ho’s waren vaak plat en grof in hun grappen, maar waren desondanks film die ik erg kon waarderen. De laatste heb ik zelfs meerdere malen bekeken. Nu ben ik niet altijd even goed op de hoogte van welke films er op het punt staan uit te komen en een vermelding van de titel op Filmblogs.nl wekte echter meteen m’n interesse. De titel alleen al klonk hilarisch en toen ik las wie het regisseerde moest ik deze zien. Ik was er klaar voor.

Review Ron Goossens Low Budget Stuntman

Ron Goossens (Tim Haars) haalt regelmatig gevaarlijke stunts uit en de film opent met een scène waarin hij van plan is over een opengaande brug te springen. De stunt verloopt, mede dankzij z’n zwaar beschonken staat, niet geheel vlekkeloos, maar wanneer de video hiervan op YouTube belandt gaat het viral en wil iedereen alles over hem weten. Hij wordt benaderd door Berrie (Michiel Romeyn), die hem wil helpen om rollen te krijgen in grotere films. Ron heeft daar geen zin in, maar als z’n vriendin hem een ultimatum stelt waarbij hij haar alleen kan houden als hij het bed weet te delen met actrice Bo Maerten. Van het stuntvak weet Ron maar weinig (hij doet het gewoon zonder te plannen).

“wist het mijn lachspieren te weinig te vinden…”

Alhoewel deze film hetzelfde soort humor bevat als eerdere films van Haars en van der Kuil, wist deze film me niet vaak aan het lachen te brengen. Grappen maken over schokkende gebeurtenissen waarvan films worden gemaakt en waarbij Ron de stuntman is (denk aan de aanval op de koninklijke stoet of Robert M.) moet kunnen, maar die shock value liet me helaas koud. Qua toon is deze film wel iets anders. Ron is een tragische figuur met een drankprobleem die geobsedeerd raakt door Bo Maerten en zich (onbedoeld) als een stalker gedraagt. De film bevat veel cameo’s (van zowel regisseurs als bekende acteurs) en zet daarmee de Nederlandse filmscene wel in de spotlight, maar als komedie bleef de zaal waarin ik de film zag erg stil. Met het concept “low budget stuntman” wordt redelijk weinig gedaan en komt vaak neer op het verkeerd landen bij een val van iets. Had daar gehoopt op nog wat meer grappige, andere situaties. Toch zal dit een film zijn die veel mensen wel zal aanspreken, maar helaas wist het mijn lachspieren te weinig te vinden.