The Accountant (2016) – Recensie

Recensie The Accountant

Ben Affleck was voor mij een aantal jaar geleden niet een acteur waarvoor ik meteen naar de bioscoop rende. Hij wist me vaak niet te overtuigen, maar heeft de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd (Gone Girl), ook achter de camera (Argo, The Town). Nu klinkt een film over een accountant niet meteen als een film die je moet gaan zien. Gelukkig was het marketing team wel zo slim om Affleck met een groot geweer op de poster te zetten, waardoor de verwachtingen gelukkig zijn bijgesteld. Levert dat echter ook een toffe film op?

Review The Accountant

Affleck is Christian Wolff, een man die lichtelijk autistisch is en alles wat hij doet moet afmaken. Hij is echter een accountant die goed is in z’n werk, maar in het verleden ook ingeschakeld is door criminele organisaties om er voor te zorgen dat er nergens geld verdween. Hij is er in geslaagd om al jaren onopgemerkt te blijven, maar de financiële tak van de overheid is naar hem op zoek. Tegelijkertijd wordt hij ingeschakeld om bij een groot robotica bedrijf de boeken te controleren nadat er geld lijkt te missen. Bij dit bedrijf ontmoet hij accountant Dana Cummings (Anna Kendrick) en samen ontdekken ze iets waardoor ze beide in gevaar zijn. Wolff is naast accounting echter ook in staat om zichzelf te verdedigen en is een efficiënte moordmachine. Z’n tegenstanders zullen dus moeten uitkijken.

“biedt de film ruim twee uur volop vermaak…”

The Accountant kreeg over het algemeen weinig positieve recensies, maar zelf heb ik erg kunnen genieten van de film. Dat komt omdat de actie zeer fijn in beeld is gebracht en de gevechten leuk zijn om te kijken. Het karakter dat Affleck speelt heeft misschien rare trekjes, maar ik was helemaal overtuigd dat hij tot de dingen die hij deed in staat was. Anna Kendrick was wel goed, maar voelde vanwege haar manier van acteren een klein beetje uit de toon. De film is keihard in z’n actie en Kendrick is over het algemeen te zien in luchtigere rollen. Desondanks biedt de film ruim twee uur volop vermaak, gevuld met misdaad, spanning en actie.

4 thoughts on “The Accountant (2016) – Recensie

1. Ik vond ’em erg matig (sorry, haha!). Zeker aan het einde is het script een rommeltje, en valt op dat het geheel van de nodige ongeloofwaardigheden aan elkaar hangt. Daarnaast vond ik dat de meeste bijrollen slecht werden ingevuld door de betreffende acteurs.

Eigenlijk vond ik alleen Afflecks personage echt interessant (met Affleck zelf als de enige acteur die naar behoren presteert).

• Dat kan ik ook helemaal begrijpen hoor, maar ik ben een groot fan van actiefilms en daar zat het wel goed mee in deze film. J.K.Simmons vond je ook niet goed?