808 (2015) – Recensie

Recensie 808

808 is een getal waar misschien niet iedereen bekend mee is, maar als je iets met muziek doet of hebt gedaan is de kans groot dat je meteen weet waarvoor het staat. Het verwijst namelijk naar de Roland TR-808 drummachine die in 1980 uitkwam. Misschien een heel oude machine, maar de geluiden die het produceert worden nog steeds in de huidige muziek gebruikt. Toen ik zelf muziek maakte deed ik dit voornamelijk op de PC, maar ik had wel een digitale versie (in de vorm van Rebirth die tegenwoordig ook gewoon op de iPad beschikbaar is) waar ik zo nu en dan wel gebruik van maakte. De 808 is een legendarische machine die uiteindelijk zeer invloedrijk is geweest en deze documentaire neemt de kijker mee door het muzikale landschap op dat duidelijk te maken.

Review 808

Ikutaro Kakehashi startte begin jaren ’70 Roland omdat hij interesse had in het maken van electronische instrumenten. Alhoewel de TR-808 niet het eerste product was dat het bedrijf maakte, was het wel datgene wat ze op de kaart zette. De 808 was eigenlijk bedoeld om te gebruiken in de studio voor demo’s te maken, maar al snel vonden diverse muziekproducers het unieke geluid van deze machine zo bijzonder dat ze het gebruikten voor nummers die werden uitgebracht. Afrika Bambaataa hoorde voor het eerst de geluiden bij nummers van de Japanse groep Yellow Magic Orchestra en besloot het te gebruiken voor z’n nummer “Planet Rock”. 808 interviewt heel veel producers die vertellen wat deze drummachine en z’n geluiden voor hen, maar ook de industrie gedaan hebben. Phil Collins, Pharell Williams, Lil’ John, Afrika Bambaataa, Fatboy Slim, Goldie, David Guetta, Beastie Boys en Rick Rubin zijn slechts enkele voorbeelden van de mensen die aan het woord komen. Het wordt al snel duidelijk hoeveel invloed de 808 heeft gehad (en nog steeds heeft). Dat is wat deze documentaire vooral laat zien. Kakehashi en de machine zelf krijgen iets minder aandacht, wat voor sommigen misschien jammer zal zijn, maar toch is dit een documentaire waar elke muziekliefhebber, of je nu van house, hip hop of rock houdt , iets uit kan halen.