How to Meet a Mermaid (2016) – Recensie

Recensie How to meet a mermaid

M’n eerste associaties bij het horen van het woord zeemeermin is (waarschijnlijk dankzij de kinderen) Ariël en het bekende sprookje. Zeemeerminnen zijn mythische wezens waar veel verhalen over zijn en er zijn ook genoeg mensen die beweren dat ze er eentje gezien hebben (waaronder zelfs Christopher Columbus). Het idee achter ze is prachtig, want aangezien de zee af en toe wild en genadeloos kan zijn, zien zeemeerminnen er in plaatjes en films er fantastisch uit en zijn ze daar om mensen te redden. Misschien zijn ze voor sommigen een soort troost, een houvast. Ondanks de titel gaat deze documentaire echter niet direct over deze wezens, maar wel over de fascinatie met de zee. Regisseur Coco Schrijber vertelt drie verhalen over Lex, Rebecca en Miguel wiens lot hier sterk aan verbonden is.

Review How To mee a mermaid

Haar broer Lex verdween tijdens een duikvakantie met vrienden en werd nooit meer gevonden. Ze besluit de plek te bezoeken en een verklaring van overlijden aan te vragen, terwijl ze weet dat ze nooit het antwoord zal vinden op de vraag wat er is gebeurd. Is hem iets overkomen of heeft hij zelf voor z’n einde gekozen. Dezelfde vraag vragen de ouders van Rebecca zich ook af. Ze werkte op een groot cruiseschip en tijdens een reis verdween ze van het schip. De laatste beelden tonen haar op verwarde wijze op het dek lopen, maar wat er daarna is gebeurd weet niemand. Miguel is de enige die zelf aan het woord komt. Z’n situatie in Mexico is uitzichtloos en hij wil al peddelend op een surfboard Amerika proberen te bereiken. De vraag is of hij die reis zal overleven.

“the will to die…”

Volgens Schrijber gaat haar documentaire niet over “the will to survive”, maar “the will to die”. Een serieus onderwerp wat echter prachtig in beeld wordt gebracht door cameraman Lars Jespersen-Skree, die eerder ook The Act of Killing filmde. Net zoals de mensen die achterbleven zit je als kijker na het zien van How to Meet a Mermaid ook met onbeantwoorde vragen zitten en kreeg je een klein beetje een idee hoeveel impact die vragen hebben op degenen die achterbleven. Een ontmoeting met een zeemeermin zou wat troost kunnen brengen.