Black Mirror – Seizoen 3: Playtest

Recensie Black Mirror Playtest seizoen 3

Als iemand die al jaren games speelt en heeft meegemaakt hoe deze vorm van entertainment zich ontwikkeld heeft van drie simpele blokjes op het scherm (Pong) naar extreem realistische werelden zoals in bijvoorbeeld Grand Theft Auto, vraag ik me soms wel af waar het uiteindelijk allemaal heen zal gaan. Op het moment zijn Virtual Reality en Augmented Reality “hot”, omdat ze een nieuwe soort beleving moeten bieden, waarbij “presence” het toverwoord is. Als speler moet je het gevoel hebben dat je echt aanwezig bent op een andere plek. De headsets volgen de bewegingen van je hoofd en de wereld die je via een headset ziet matcht dat pefect. Het is een veld dat in z’n huidige vorm nog relatief jong is, maar hoe zal het zich uiteindelijk ontwikkelen? Playtest probeert daar op typische Black Mirror manier een antwoord op te geven in deze door Dan Trachtenberg (10 Cloverfield Lane) geregisseerde aflevering

Review Black Mirror seizoen 3 Playtest

Cooper (Wyatt Russell) wil op zoek naar zichzelf en besluit te gaan backpacken in diverse landen. Hij belandt uiteindelijk in London en heeft nog zo weinig geld dat hij niet meer naar huis kan reizen. Via Tinder ontmoet hij Sonja (Hannah John-Kamen), die hem de tip geeft om zich op te geven als VR-tester voor een mysterieuze spelontwikkelaar zodat hij wat geld verdient om terug te kunnen keren. Z’n eerste ervaring is een soort “Whack a mole” met een schattig cartoon karakter, daarna wordt hij gevraagd om naar een verlaten huis te gaan voor de volgende test.

“sfeervolle, donkere aflevering…”

Wat begint als een luchtige aflevering verandert langzaam maar zeker in iets wat meer horror is en waar je je als kijker, net zoals het hoofdpersoon, afvraagt wat wel en niet echt is. Het script speelt daar veel mee, evenals het concept van hoeveel tijd er verstrijkt (iets wat je ook eerder zag in de White Christmas aflevering). En als technologie zo sterk verbonden is met je fysieke lichaam, zoals dat hier ook is, waarbij je “Matrix style” ingeplugd wordt, wat is het gevolg als er een bug in het systeem zit en dit drastische gevolgen heeft op hoe je hersenen werken. Het is weer een sfeervolle, donkere aflevering.

2 thoughts on “Black Mirror – Seizoen 3: Playtest