Life, Animated (2016) – Recensie

recensie Life, Animated

Films kunnen een belangrijk deel uitmaken van ons leven, niet alleen als leuke hobby om tijd aan te besteden, maar ook als een manier om te ontsnappen aan de werkelijkheid. Sommige mensen trekken dat in het extreme door, zoals bijvoorbeeld een documentaire als Cinemania liet zien. Ze zijn in staat om ons perspectief te veranderen of nieuwe levenslessen te leren. Het kan echter ook zijn dat iemand een hele speciale band heeft met bepaalde films en Owen Suskind is zo iemand. Hij groeide aanvankelijk op als normale jongen, maar op driejarige leeftijd leek zijn ontwikkeling plotseling te stoppen. Hij stopte met praten en z’n ouders kregen de diagnose van autisme te horen. Er was niets te zeggen over hoe zijn toekomst er uit zou zien. Hij keek wel constant tekenfilms van Disney. Die bleken uiteindelijk de sleutel te zijn die het slot naar zijn geest konden openen.

review Life, Animated

Inmiddels is Owen 25 en heeft hij zich op een manier die z’n ouders en broer aanvankelijk niet verwacht hadden. Hij heeft een opleiding gehad om alleen te kunnen wonen en staat op het punt af te studeren. Zijn beeld van de wereld is echter helemaal gebaseerd op Disney films en dat resulteert regelmatig in situaties waarin hij maar moeilijk de realiteit uit kan leggen. Want in de Disney films leeft iedereen altijd lang en gelukkig, maar hoe ga je dan om met een afgewezen liefde? Z’n broer is vaak degene die hem daarmee probeert te helpen. Owen kijkt de films nog steeds dagelijks en op momenten waarin hij alleen is loopt hij mompelend rond en quote allerlei karakters met hun stemmetjes.

De Disney films staan natuurlijk bekend om hun familievriendelijke en warme toon en dat zie je allemaal terug in Owen. Life, Animated is een mooie, feelgood documentaire over een bijzondere jongeman die iedereen heeft weten te verbazen. Je zou bijna wensen dat meer mensen zijn wereldbeeld er op na zouden houden.

One thought on “Life, Animated (2016) – Recensie

1. Pingback: De beste films en series op Netflix – Oktober 2017 | De Filmkijker