Blood Father (2016) – Recensie

Recensie Blood Father

Alhoewel er de afgelopen jaren redelijk wat controverse was rond Mel Gibson, is dat iets waar ik me maar weinig druk om heb gemaakt. Als het gaat om regisseurs of acteurs ben ik eigenlijk alleen geïnteresseerd in wat ze uiteindelijk op het grote doek weten neer te zetten. De afgelopen jaren heeft hij maar in weinig films gespeeld (Edge of Darkness, The Beaver, Get the Gringo, Machete Kills en Expendables 3) en is het hem niet echt gelukt weer een rol neer te zetten die me bij is gebleven (The Beaver was nog het meest interessant). Nu draait zijn nieuwste film in de bioscoop. Slaagt hij erin om nu eindelijk weer een comeback te maken?

Review Blood Father

Link (Gibson) is een ex-gedetineerde die midden in de woestijn in een woonwagenkamp z’n dagen slijt als tatoeerder en z’n best doet om van de alcohol af te blijven. Z’n dochter is jaren geleden verdwenen en alhoewel hij nog steeds hoopt haar ooit te vinden, lijkt die kans klein. Totdat hij plotseling een telefoontje krijgt van z’n zeventien-jarige dochter Lydia (Erin Moriarty). Ze zit zwaar in de problemen omdat ze een relatie heeft met een man die crimineel is en bij een bezoek aan een huis het een en ander verkeerd is gegaan. Daardoor heeft ze moeten vluchten en haar vader is de enige van wie ze hoopt dat hij haar nog kan beschermen. Link haalt haar op, maar komt er al snel achter in wat voor problemen haar dochter zit. Hij besluit terug te vechten en gebruikt daarbij z’n contacten uit z’n leven voordat hij naar de gevangenis ging om er voor te zorgen dat Lydia veilig is.

“vermakelijke actiefilm …”

Blood Father is een vlotte film geworden en die anderhalf uur vliegt echt voorbij. Gibson is ijzersterke als de beschermende vader tot alles bereid is om de mannen die achter de twee aanzitten tegen te houden, ook al zit de politie ook achter hen aan. Met diverse spannende actiescènes laat Gibson zien wat hij in huis heeft en slaagt er in zijn karakter erg goed uit te diepen. Erin Moriarty (die eerder in bv. Jessica Jones en True Detective te zien was) is ook goed, maar dit is echt Gibson’s film. Een vermakelijke actiefilm die misschien niet een blijvende indruk zal maken, maar Gibson wel weer op de kaart zet.

2 thoughts on “Blood Father (2016) – Recensie

1. Verrassend positief ben je over een film waarover ik verder nog niet oordelen kan, omdat ik ’em wat de bios betreft links laat liggen.
    Die trailer zag me er toch echt iets te gemakkelijk uit, en Gibson in zo’n rol doet me al even weinig als een Liam Neeson in vergelijkbare omstandigheden.
    Erin Moriarty is leuk, maar om nu daarvoor te gaan…

• Ja, het is geen must-see voor de bioscoop, maar ik heb me er prima mee vermaakt. Het is inderdaad het soort rol dat Neeson ook goed zou kunnen spelen. Als je in de mood bent gewoon thuis een kans geven…