A Hologram for the King (2016) – Recensie

Recensie A Hologram for the King

Een nieuwe film met Tom Hanks is meestal een event. De man heeft door de jaren heen zijn strepen verdiend en dat betekent bijna altijd topfilms. Toch bleef z’n nieuwste film redelijk onder de radar. Is dat onterecht?

Review A Hologram for the King

Alan is verkoper en heeft als opdracht gekregen om in het zeer gesloten Saudi Arabië een holografisch systeem aan de koning te verkopen. Midden in de woestijn worden indrukwekkende bouwprojecten gerealiseerd en Alan moet niet alleen bijkomen van jetlag,maar zich tegelijkertijd de lokale gebruiken aanleren om zo succes te kunnen behalen. Tijdens zijn verblijf ontmoet hij een chauffeur die voordat hij z’n auto start altijd checkt voor bommen omdat hij een oogje op een getrouwde vrouw heeft en wanneer hij een vreemde plek op z’n lichaam ontdekt komt hij in contact met een vrouwelijke arts, waar vanwege de regels al snel over wordt gesproken. In een voor hem onbekende wereld moet hij zich niet alleen staande zien te houden,maar moet hij ook bepaalde doelen zien te bereiken.

“het verhaal voelt soms [..] leeg aan…”

Tom Hanks beeldt de frustraties van z’n karakter uit zoals we van hem gewend zijn en dankzij sterke ondersteunende rollen van zowel Sarita Choudhury als Alexander Black wordt de film nooit echt saai, maar het verhaal voelt soms net zo leeg aan als de in aanbouw zijnde luxe appartementen om je als kijker in te leven in deze wereld. Alhoewel de film zich in Saudi Arabië afspeelt en dat overtuigend in beeld gebracht wordt is de film in werkelijkheid opgenomen in Marokko. A Hologram for the King is ondanks de locatie een film die te weinig opvalt om van weer een echt goede Tom Hanks film te kunnen spreken.

4 thoughts on “A Hologram for the King (2016) – Recensie

1. Ja, ik snap je gevoel wel. Ik wist m’n mening destijds niet echt uit te drukken omdat ik de film op alle vlakken gemiddeld en gewoontjes vond. Zal misschien ook aan het plot hebben gelegen, dat ik toch minder interessant vond. Het acteerwerk van Hanks en de interactie met die chauffeur (hilarisch!) maakten de film toch nog wel de moeite waard. Zat qua score gelijk:)

• Af en toe zijn er van die films waar ik dat gevoel ook bij heb, erg herkenbaar. Daar schrijf ik dan ook geen recensie over. Er gebeurt in deze film niet al te veel, maar ben toch blij dat ik ‘m gezien heb .

2. Ik heb net je commentaar op mijn recensie gelezen, dus moest ik wel even die van jouw bekijken 🙂 Ergens begrijp ik het wel, maar ik vond het sferisch erg sterk. Niet zozeer leeg, eerder vervreemdend, alsof je in Alans wanhoop wordt meegezogen. Die sfeer is mij heel erg sterk bijgebleven en is wat de film voor mij bijzonder maakt.