Eega (2012) – Recensie

Eega Review

Door de jaren heen heb ik al veel films over wraak gekeken, van Death Wish tot Oldboy en John Wick. Ze bevatten vaak keihard geweld, maar als kijker snap je waarom de hoofdpersonen wraak willen nemen voor het onrecht dat ze aangedaan is en het heft in eigen handen nemen. Want ook al leef je in een rechtsstaat, soms kunnen emoties zo hoog oplopen dat dat nog de enige manier is om rust te kunnen vinden. Dat is niet goed te praten, maar desondanks begrijp je het in zulke films. Eega is ook een wraakfilm, maar het uitgangspunt zo bizar dat je je afvraagt hoe serieus je het moet nemen.

Eega Recensie

De gebeurtenissen in deze film worden gebracht als “verhaaltje voor het slapengaan” en dat is ook meteen de enige reden waarom je als kijker meegaat in de gebeurtenissen. Het draait namelijk om Nani, die verliefd is op z’n buurmeisje Bindhu (Samantha Ruth Prabhu). Ze speelt echter “hard to get”, maar besluit na jaren niet op z’n avances in te gaan eindelijk z’n liefde te beantwoorden. Wanneer de man waarmee ze samenwerkt, Sudeep (een rijke man), er echter achterkomt besluit hij Nani te vermoorden. Nani’s geest verlaat z’n lichaam en komt terecht in het lichaam van een vlieg. Hij besluit van het leven van Sudeep een hel te maken en wil proberen hem te vermoorden.

“Een vlieg die een man wil vermoorden…”

Een vlieg die een man wil vermoorden is niet iets wat ik eerder in een film gezien heb en dat is dus origineel te noemen. Het blijkt dat een vlieg meer kan doen dan simpelweg vervelend rondvliegen en steeds weet de film weer nieuwe situaties te bedenken waardoor Sudeep langzaam z’n verstand verliest. De vlieg zelf komt uit de computer rollen, maar heeft daardoor wel min of meer een persoonlijkheid. Deze Indiase film bevat bekende elementen zoals een aantal muzikale nummers, maar de film zit er niet vol mee. Het acteerwerk is anders dan wat je in Europese of Amerikaanse cinema ziet, soms erg overdreven, maar als je dat voor lief kan nemen dan is Eega toch wel een aardige film om wat tijd mee te verdoen. Als je op zoek bent naar een wraakfilm zoals je ‘m nog nooit gezien hebt dan moet je Eega eens proberen.

Eega is beschikbaar via Netflix