Lost in Laos (2015) – Recensie

Recensie Lost in Laos

Recent werd ik benaderd door Vincent Lodder en Jonathan Kray met de vraag of ik interesse had om hun film Lost in Laos te bekijken. M’n ervaring is helaas vaak in dat soort situaties dat de kwaliteit van de film ontzettend tegenvalt en vaak zonde van m’n tijd is. Daarom kijk ik in dat soort situaties altijd eerst de trailer voordat ik vriendelijk bedank om er een recensie over te schrijven. Maar de trailer van Lost in Laos wist me benieuwd te maken. Nu kunnen trailers natuurlijk een heel erg vertekend beeld geven van de uiteindelijke kwaliteit van de film, maar ik besloot deze toch een kans te geven.

Review Lost in Laos

Coen (Lodder) krijgt een verontrustend telefoontje van een kliniek uit Bangkok. Z’n broer David (Kray) blijkt ziek te zijn, maar het lukt Coen vanuit Nederland niet om in contact met hem te komen. Niemand lijkt te weten waar hij is en Coen krijgt regelmatig videoberichten van z’n broer die langzaam vreemder worden en op een gegeven moment stoppen. Coen besluit af te reizen naar AziĆ« om te proberen hem te lokaliseren en volgt daarbij de aanwijzigingen die hij kan ontdekken in de video’s.

“goed gebruik gemaakt van de beperkte middelen…”

De hoofdrolspelers zijn tevens de regisseurs, schrijvers en cameramannen van deze film die ze in 2012 in 5 weken tijd opnamen terwijl ze door Thailand, Laos en Vietnam reisden. De film voelt aan als een dagboek van Coen. In een voiceover vertelt hij wat hij meemaakt en hoe hij zich voelt. Je ziet hoe hij de voetsporen van z’n broer volgt, die regelmatig in lage kwaliteit video’s verschijnt en die je langzaam ziet aftakelen. Terwijl David genoot van z’n tocht door AziĆ« is het voor Coen een verschrikking. Hij kan niet genieten van de omgeving en de mensen en de onzekerheid over het lot van z’n broer vreet aan hem.

De dagboekvorm is even wennen, maar is erg effectief. Lodder en Kray hebben goed gebruik gemaakt van de beperkte middelen om je als kijker mee te nemen in dit verhaal. Door die vorm voelt het geheel realistisch aan, alhoewel er wel een aantal momenten zijn waarop Coen z’n moeder belt en de stem net iets te overdreven aanvoelt. Die zijn echter beperkt. Over het algemeen is Lost in Laos een boeiende film met mooie omgevingen en het nodige drama. Als je de trailer interessant vindt dan raadt ik je aan om de film zelf via Vimeo te bekijken (de link is te vinden in de trailer hierboven.

2 thoughts on “Lost in Laos (2015) – Recensie