Belgica (2016) – Recensie

Recensie Belgica

Sinds ik The Broken Circle Breakdown gezien heb van regisseur Felix van Groeningen ben ik langzaam z’n hele oeuvre aan het doorwerken. Er is nog geen enkele film die voor mij hetzelfde nivo bereikt, maar dat wil niet zeggen dat ik z’n andere films slecht vind, verre van dat. Maar The Broken Circle Breakdown wist simpelweg de juiste snaar bij me te raken. Na het lezen van diverse lovende recensie van z’n nieuwe film, was ik erg benieuwd naar Belgica.

Review belgica

Frank (Tom Vermeir) en Jo (Stef Aerts) zijn twee broers. Jo heeft een café, Belgica, waar ook Frank gaat werken. De twee hebben grootse plannen met de locatie en maken van het eens kleine café een populaire uitgaansgelegenheid. Meer publiek betekent echter ook meer problemen, waardoor niet alleen de relatie tussen de twee ook onder druk komt te staan, maar ook Frank z’n relatie krijgt het te verduren. Kunnen de twee deze uitdagingen aan of wordt het ze allemaal te veel?

“Een meeslepende film…”

Het is al snel duidelijk dat je naar een van Groeningen film zit te kijken. Muziek speelt weer een grote rol en de diverse optreden worden dynamisch in beeld gebracht en geven je een goed gevoel van sfeer. Het verhaal over de exploitatie van het café wordt ook goed verteld en je ziet langzaam hoe het succes van zo’n bedrijf persoonlijke relaties kan veranderen wanneer onderlinge verwachtingen niet worden waargemaakt. Genomen risico’s kunnen daarbij dramatische gevolgen hebben en daar heeft Belgica meer dan genoeg van. Het wilde leven van sex, drugs en rock-‘n-roll wordt ook door Frank geleefd en zoals de geschiedenis al heeft geleerd moet het daarbij ergens mis gaan. Een meeslepende film die wel iets korter had gemogen, maar zeker de moeite waard is.

2 thoughts on “Belgica (2016) – Recensie

1. Ik vind het altijd zo mooi aan de films van Van Groeningen dat ze grappig zijn, maar ook iets triests hebben. Zo ook in deze film. Zeker niet zo goed als The Broken Circle Breakdown, maar wel erg energiek. Beste film die ik dit jaar in de bios heb gezien, maar dat zijn er ook maar een stuk of 10!