Maigret Sets a Trap (2016) – Recensie

Recensie Maigret sets a trap

Voor sommigen zal Rowan Atkinson altijd Mr. Bean blijven. Toen ik een recensie exemplaar van de film aan het kijken was liep m’n schoonvader langs en zat hij te wachten tot er iets grappigs zou gebeuren. Ik moest hem duidelijk maken dat dat in dit geval niet zou gebeuren. Natuurlijk is Mr.Bean een iconische rol, maar zelf ben ik altijd prima in staat om acteurs los te koppelen van bekende rollen. Hoe doet Atkinson het in deze detective?

Review Maigret sets a trap

Zelf was ik onbekend met het personage Maigret, maar het is een karakter dat verzonnen is door Georges Simenon. Deze Franse detective/commissaris verscheen in maar liefst 76 boeken en 28 korte verhalen en ook in diverse series. Nu kruipt Atkinson dus in de huid van het personage. Het verhaal speelt zich af in het Parijs van 1955 en de wijk Montmatre is de ban van een reeks van moorden op een aantal vrouwen die onderling geen link lijken te hebben, behalve dat ze allemaal brunette zijn. Er lijkt dus een seriemoordenaar bezig te zijn, maar zonder aanknopingspunten en geen verhaal voor de pers voelt he publiek zich onveilig. Maigret pakt de zaak op en zoals de titel al doet vermoeden probeert hij met een val de dader uit de tent te lokken. Dat brengt echter wel risico’s met zich mee en de vraag is of Maigret wel de gevolgen zal kunnen overzien.

“een leuke detective die maar weinig verkeerd doet…”

Maigret Set a Trap is een typische detective in de Britse traditie, die zich in dit geval afspeelt in Frankrijk (waarbij iedereen overigens gewoon Engels spreekt). In dat opzicht bevat de film geen echte verrassingen, maar kijkt wel fijn weg. Dat komt gedeeltelijk door de mooie sets en aankleding waardoor je je echt in de jaren vijftig waant, maar ook door het sterke spel van de cast. Atkinson straalt autoriteit en kennis uit en als kijker twijfel je er geen moment aan dat hij de juiste persoon uiteindelijk zal vinden. Deze film is voor TV gemaakt en dat gevoel overheerst ook bij het kijken. Desondanks een leuke detective die maar weinig verkeerd doet.

Maigret Sets A Trap gaat op donderdag 14 juli om 21:00 uur in première bij BBC First dat sinds kort in veel TV-pakketten zit.

3 thoughts on “Maigret Sets a Trap (2016) – Recensie