Cooked (2016) – Serie recensie

Recensie Cooked Netflix

Afgaande op bovenstaande foto zou je kunnen denken dat Netflix nu ook begonnen is met het aanbieden van kookprogramma’s, maar dat is niet het geval. Na het succes van de mooie serie Chef’s Table, dat zich focuste op diverse top chefs overal in de wereld, is er nu Cooked. Deze vierdelige documentaire serie is gemaakt door schrijver Michael Pollan en filmmaker Alex Gibney (Steve Jobs: The Man in the Machine, The Armstrong Lie, Going Clear: Scientology and the Prison of Belief) en gaat niet over restaurants, topchefs of een bepaalde manier van koken. Het draait om voedsel in relatie tot de elementen vuur, lucht, water en aarde en het effect dat die hebben op onze dagelijkse maaltijd.

Review Cooked

Die setup is erg origineel en resulteert in een serie met z’n eigen tempo en originele insteek. In elke aflevering staat een bepaald element centraal en wordt er getoond hoe Michael Pollan zelf iets thuis maakt (zoals het roosteren van een heel varken, het maken van brood, brouwen van bier) afgewisseld met beelden uit een bepaald land. Zo worden in de eerste aflevering een groep Aboriginals gevolgd die op zoek zijn naar voedsel in de natuur. In een andere aflevering zie je wat de rol van brood is in Marokko. Al deze elementen hangen samen met het onderwerp van de aflevering.

“prachtige closeups…”

Cooked is met name een serie die zich kenmerkt door een focus op een natuurlijk manier van eten. Tijdens één van de afleveringen vertelt een man die wordt geìnterviewd dat hij altijd tegen iedereen zegt dat ze kunnen eten wat ze willen. Wil je appeltaart eten met koekjes erbij en daarna ook nog eens ijs? Eet zoveel als je wilt! Maar dat mag je doen onder één voorwaarde, namelijk dat alles wat je eet ook zelf gemaakt hebt. De manier waarop de industrialisatie het tot je kunnen nemen van lekkere, ongezonde producten vergemakkelijkt heeft, heeft namelijk z’n effect gehad met hoe we met voedsel omgaan. Dat zie je ook terug in de hoeveelheid tijd die Amerikanen in de keuken besteden. In de jaren zestig was dat ongeveer een uur per dag, terwijl het nu slechts 27 minuten is. Ik denk dat die trend hier in Nederland ook zeker aanwezig is. Als ik naar mezelf kijk probeer ik op de dagen dat ik werk eigenlijk zo snel mogelijk te koken, zodat iedereen aan tafel kan, terwijl het ook heerlijk is om er de tijd voor te nemen en het klaarmaken en voorbereiden van een maaltijd samen met het gezin te doen.

Cooked is heel mooi geschoten, met zowel prachtige closeups tijdens het bereiden van voedsel als sfeer impressies van voedsel in bepaalde culturen. Michael Pollan weet op fascinerende wijze zijn verhaal te doen waardoor je als kijker daadwerkelijk nieuwe kennis opdoet over het voorbereiden van eten.

Cooked is te zien via Netflix

4 thoughts on “Cooked (2016) – Serie recensie