Jessica Jones (2015): Seizoen 1 – Recensie

Recensie Jessica Jones seizoen 1

Ik ben iemand die niet opgegroeid is met het lezen van comics. Hier en daar wel een Donald Duck of een Suske en Wiske, maar ik ging niet wekelijks naar de boekenwinkel om ze te kopen. De Marvel comics zijn dan ook helemaal aan me voorbij gegaan en m’n interesse is er nooit echt groot voor geweest. Maar door alle films en series van de laatste jaren zie ik steeds meer de aantrekkingskracht. Elke superheld heeft wel z’n eigen kenmerken die ‘m anders maakt en zo is er voor iedereen wel eentje die je aanspreekt. Zo heb ik zelf na het zien van Deadpool vorige week toch wel interesse om eens een keer een comic van hem te lezen. Door middel van de films en de diverse series leer je deze karakters kennen en de kwaliteit hiervan ligt meestal hoog. Netflix bracht eerder al het fantastische Daredevil uit en eind vorig jaar de volgende superheld: Jessica Jones.

Review Jessica Jones

Dat Jessica Jones (Krysten Ritter) anders is, wordt al heel snel duidelijk tijdens de eerste afleveringen: Ze is een detective die veel drinkt, bijna geen band met anderen heeft en worstelt met gebeurtenissen uit haar verleden. Door haar superkracht (ze is ongelooflijk sterk en kan hoog springen) is ze niet bang om in gevaarlijke situaties terecht te komen. Ze heeft één obsessie, namelijk het vinden van Killgrave (David Tennant) die haar letterlijk in z’n macht hield. Nu wil ze wraak nemen en voorkomen dat anderen hetzelfde meemaken als zij.

“eentje die zeker de moeite waard is…”

Als je na het zien van Daredevil ook bij deze serie veel actie verwacht dan zal je waarschijnlijk worden teleurgesteld. Dit is meer een detective serie met af en toe wat superheld elementen, maar wel eentje die zeker de moeite waard is. En dat komt voornamelijk door de aanwezigheid van Killgrave. Dit is een schurk die anderen in z’n macht kan krijgen en ze alles kan laten doen wat hij maar zegt. Dat maakt hem wat mij betreft de meest angstaanjagende slechterik die ik ooit gezien heb en David Tennant is fenomenaal in die rol. Hij is dreigend, obsessief en lijkt geen enkel moment inlevingsvermogen te hebben in wat hij allemaal teweeg brengt. Mijn gevoel is dat wanneer Jessica het tegen een ander op had moeten nemen de serie waarschijnlijk niet zo interessant zou zijn geweest. Jessica zelf vond ik namelijk niet zo’n heel boeiend karakter. Ze kwam op mij erg ééndimensionaal over omdat Ritter haar steeds met dezelfde emotie speelt en ik ben dan ook benieuwd hoe het tweede seizoen er uit zal gaan zien.

Dit eerste seizoen is echter vermakelijk en introduceert diverse nieuwe karakters, waaronder Luke Cage (Mike Colter) die z’n eigen serie zal hebben. Het web van superheld-gerelateerde shows en films blijft zich uitbreiden en alhoewel ik toch wel hier en daar signalen hoor dat mensen het te veel vinden, heb ik zelf dat punt nog niet bereikt. Zeker niet als ze van hetzelfde nivo zijn als deze serie.

5 thoughts on “Jessica Jones (2015): Seizoen 1 – Recensie

1. Qua kwaliteit toch wel minder dan Daredevil maar zeker nog wel dik de moeite waard. Vond het spel van Krysten Ritter wel in orde maar David Tennant steelt inderdaad de show.

2. Wij hadden besloten om na aflevering één het voor gezien te houden. Ik begrijp nu dat we te vroeg zijn uitgestapt. David Tennant komt pas later op de proppen. We zeten hem weer op de nog te zien lijst.