A Family Affair (2015) – Recensie

Recensie A Family Affair

“Er is geen waarheid…”

Dat zijn de woorden die regisseur Tom Fassaert te horen krijgt van z’n 95-jarige oma Marianne. Fassaert groeit op met een vader die al de belangrijke momenten in z’n leven filmt, van z’n geboorte tot z’n eerste dag naar school. In een voiceover vertelt hij hoe alles in het gezin normaal was, totdat z’n oma na een aantal jaar plotseling ten tonele verscheen. De impact van haar verschijning op z’n leven was groot, zoals dat ook was op z’n vader, die nooit over haar had verteld.

In deze documentaire probeert hij er achter te komen waarom die invloed zo groot is geweest en wat de geheimen zijn waar niemand over wil praten. Alhoewel de familie al jaren geen contact meer met met Marianne heeft besluit hij haar te bezoeken, met camera, wanneer ze hem uitnodigt om naar haar huis in Zuid Afrika te komen. Een kans voor hem om de waarheid boven water te krijgen.

Review A Family Affair

Marianne mag misschien 95 zijn, maar het voormalige model is nog steeds vol energie en zegt wat ze denkt. Ze vertelt over haar eigen jeugd en de keuzes die ze in haar leven gemaakt heeft. Ook haar zoon, de vader van Tom, is openhartig over wat hij door z’n moeder heeft meegemaakt en wat hij van z’n moeder verwacht had. Het is duidelijk dat hij, inmiddels ook in de 70, daar nog steeds mee worstelt. Praten over het verleden blijkt moeilijk te zijn: veel is onuitgesproken gebleven, afgesloten. Het feit dat Tom dit vervolgens bloot probeert te leggen resulteert in veel emotie.

” Alle eigenschappen van een goede documentaire….”

Deze film opende het IDFA en het is goed te begrijpen waarom. Door z’n structuur en meesterlijke manier van editen zit je als kijker op het puntje van je stoel. Door het vele archiefmateriaal komen de verhalen tot leven. Het is zo’n documentaire die je het beste kunt bekijken zonder er veel van af te weten. Marianne is een fascinerend persoon, die regelmatig verantwoordelijk is voor momenten is verbazen en/of schokken. De waarheid waar Fassaert naar op zoek lijkt regelmatig dichtbij te komen, maar nieuwe vragen blijven opborrelen. A Family Affair is daarmee een film die er met z’n aangrijpende verhaal er in slaagt om te boeien, te verbazen en je nieuwsgierig te maken. Alle eigenschappen van een goede documentaire zijn daarmee aanwezig.

2 thoughts on “A Family Affair (2015) – Recensie

• Stories We Tell vond ik ook boeiend en het is inderdaad een beetje te vergelijken. Ik las dat Netflix deze documentaire heeft aangekocht, dus waarschijnlijk binnenkort daar te zien.