Terminator Genisys (2015)

Recensie Terminator Genisys

Waarom blijft het publiek naar nieuwe Terminator films gaan? Sinds de tweede Terminator film zijn er eigenlijk geen goede films meer in deze reeks geweest, maar toch komt er om de zoveel jaar een nieuw deel uit. Zelf heb ik steeds de (onterechte) hoop dat de nieuwe film goed zal zijn, maar keer op keer wordt ik teleurgesteld. M’n gevoel over de volgende film in de franchise was dan niet echt positief. Toch is Schwarzenegger weer terug en zelfs James Cameron had positieve dingen te zeggen over dit nieuwe deel. Twee belangrijke redenen voor mij om toch naar de bioscoop te gaan om te zien hoe goed/slecht Terminator Genisys is.

Terminator Genisys bespreking

De elementen die in een Terminator film moeten zitten zijn allemaal aanwezig: John en Sarah Connor, Kyle Reese en natuurlijk de verschillende Terminator modellen. De film opent na een korte introductie in de toekomst, na Judgement Day waarbij John Connor z’n manschappen leidt naar het laatste gevecht tegen Skynet. Het is het moment waarop Skynet z’n laatste middel gebruikt: het terugsturen van een T-800 om Sarah Connor te vermoorden. Het zijn dus de gebeurtenissen die plaatsvinden voor de start van de eerste film. Het is een interessante opening en wanneer de film vervolgens naar 1984 teruggaat en de iconische openingsmomenten van de originele film naspeelt vraag je je af of regisseur Alan Taylor een remake aan het maken is. Gelukkig blijkt al snel dat er een onverwachte twist aan het verhaal gegeven wordt die tegelijkertijd een homage is aan de eerste twee films, maar tegelijkertijd nieuwe dingen doet, iets wat we eerder dit jaar al bij Jurassic World zagen. Fans van de eerste twee films zullen vele momenten kunnen relateren aan die films en dat voegt iets toe aan de gehele ervaring.

Terminator Genisys review

Net zoals in de andere films draait het hier ook om de poging om Skynet te stoppen en hoe minder je over het verhaal weet, hoe meer de film je zal weten te verbazen. Sarah Connor wordt deze keer gespeeld door Emilia Clarke, die sterke uiterlijke overeenkomsten heeft met Linda Hamilton waardoor je gelooft dat dit hetzelfde personage is. Daarnaast is het heerlijk om Schwarzenegger weer in één van z’n meest bekende rollen terug te zien en is hij regelmatig verantwoordelijk voor geslaagde grappen. Zoals met de meeste tijdreisfilms is het verstandig om niet te veel na te denken over de logica achter sommige gebeurtenissen want als je dat doet werkt de film waarschijnlijk een stuk minder. Lukt dat wel, dan is Terminator Genisys na de originele twee films de beste uit de franchise en biedt het een erg vermakelijke twee uur. Een film die veel beter was dan ik verwachtte.

10 thoughts on “Terminator Genisys (2015)

1. De recensies van jou en Paul deden me de wenkbrauwen fronzen want dat waren de eerste positieve reviews die ik las.

Het zorgt er wel voor dat ik net een beetje meer zin heb gekregen om naar Genisys te gaan.